Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

Období zvýšené aktivity zvěře je tu: Policie popsala, jak se zachovat při střetu

Ke střetům se zvěří dochází čím dál častěji.
Zdroj: archiv
nehody
V období od října do prosince je lesní zvěř nejaktivnější, a proto také dochází k největšímu počtu střetů vozidel se zvířaty. Nebezpečí nečíhá jen na odlehlých silnicích, které jsou obklopeny lesy. V období páření zvířata migrují i přes silnice v blízkosti lidských obydlí a často také přes dálnice, kde bývají střety nejnebezpečnější. Jak se správně zachovat, když už srnu nebo divočáka srazíte, nám popsala přímo policie.

Lesní zvěř, nejčastěji divoká prasata a srny, je nejaktivnější od října do prosince. Zvíře ve tmě při oslnění světlomety ztrácí možnost identifikovat polohu přijíždějícího vozidla. Oslněné zvíře je najednou zmatené a místo aby před autem uskočilo, zůstane strnule stát na silnici. V rychlosti kolem 120 km/h může mít pak taková srážka fatální následky.

Ve chvíli, kdy řidič do zvířete narazí, hraje velkou roli zachování si tzv. chladné hlavy. Panika opravdu není v tu chvíli na místě a řidič musí jednat rychle, aby neohrozil další účastníky provozu, kteří jedou za ním. "Účastník nehody by si měl ještě před vystoupením z vozidla navléci reflexní vestu a potom postupovat s obrovskou opatrností, aby nedošlo k jeho zranění," popsala mluvčí Policie ČR - Obvodní oddělení Mělník Markéta Johnová.

"Následně je nutné přivolat policisty nebo další složky IZS, kteří přivolají lesníka či jiného pracovníka, který má na starosti odklízení zvěře," uvedla pro eXtra.cz Johnová, která doplnila, že samozřejmostí je označení nehody a odstavení vozidla do odstavného pruhu, a pokud se nehoda stane na dálnici, řidič ji musí opustit a skrýt se za svodidla.

"I ostatní řidiči by měli dbát opatrnosti, zejména při průjezdu místem nehody. Zbytečně nefotografovat a věnovat se řízení, aby nedošlo k další nehodě," upozorňuje dále.

Vysoké procento nehod a především těch hromadných je zapříčiněno dvěma faktory. Řidiči se nevěnují řízení na sto procent a nedodržují bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. V tom vidí problém i poručík Johnová. "Každý řidič by měl dodržovat takovou vzdálenost, aby stihl zareagovat, a pokud vidí nějakou překážku, aby stihl bezpečně zastavit," uzavřela.

Policie také radí, aby se řidiči nesnažili zvěři na vozovce vyhnout. Pokud je střet již nevyhnutelný, je lepší do zvířete najet než se pokoušet o riskantní vyhýbací manévry, kvůli kterým může vozidlo narazit do stromu. Snížená rychlost v úsecích, kde není dálnice ohraničena plotem, by měla být samozřejmostí.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy