Nuselský most slaví 45. narozeniny. Podívejte se na unikátní fotografie z jeho výstavby
Historie
První úvahy o přemostění Nuselského údolí se objevily již za dob první republiky, konkrétně v roce 1903. Návrhů byly desítky – obloukovým mostem počínaje a obytnými pilíři mostů konče. Ke stavbě mostu došlo až na konci 60. let, kdy se začala stavět pankrácká sídliště.
Celá oblast měla být tehdy spojena s centrem města podpovrchovou tramvají, která by vedla tubusem mostu. V roce 1968 byla myšlenka podpovrchové tramvaje změněna na metro
Demolice
Před samotnou výstavbou bylo v místě, kde údolí překlenuje most, odstřeleno sedmnáct domů. Pádu cihlových budov tehdy přihlížely stovky obyvatel Nuslí.
Stavba
Základní kámen mostu byl položen v roce 1965. Most se stavěl po částech, které byly jištěny dřevěným bedněním. Na celý most se spotřebovalo přes dvacet tisíc krychlových metrů betonu.
V listopadu roku 1970 byla provedena zatěžovací zkouška 66 tanky rakovnického pluku. Nechceme ani domýšlet, co by se stalo, kdyby most váhu obrněných vozů neunesl…
Když byl v roce 1974 most dokončen, dostal jméno po prvním dělnickém prezidentovi, tedy most Klementa Gottwalda. Název na Nuselský most mu byl změněn v roce 1990.
Provoz na mostě byl zahájen 22. února 1973 a až v květnu následujícího roku začaly jeho tubusem projíždět soupravy pražského metra.
Most sebevrahů
Nuselský most svou výškou 42 metrů upoutá každého pozorovatele. Ke skoku lákal mnohé zájemce o sebevraždu už krátce po otevření. Četné úspěšné pokusy ustaly až po roce 2007, kdy byly zábrany doplněny plexi krytem a ocelovými plechy. I přesto se ale most dostal do seznamu 25 míst světa, na kterých lidé nejčastěji páchají sebevraždy.