Trendy tagy Čauky lidi MasterChef Česko 2021 SuperStar 2021 Volby 2021 StarDance 2021

Nejnovější kauzy

Nevhodný vánoční dárek? Nevadí! Poradíme vám, jak ho v době pandemie vrátit

Nevhodný vánoční dárek? Nevadí! Poradíme vám, jak ho v době pandemie vrátit
Zdroj: profimedia.cz
REKLAMACE
Vánoce jsou za námi a Ježíšek se s výběrem darků netrefil? Stane se. Máme pro vás tipy, jak vyřešit, když byla bunda pod stromečkem o číslo menší, větší, poškozená nebo úplně jiná.

Vrácení zboží

Zprvu je třeba požádat dárce, aby výměnu zboží zařídil, nebo aby vám poskytl účtenku. Ve většině případů vám totiž k vrácení bezchybného zboží postačí pouze doklad o zaplacení.

E-shop

E-shopy mají povinnost od vás zboží převzít. Ze zákona máte nárok 14 dní na vrácení zboží bez udání důvodu. Chcete-li tedy zboží vrátit, stačí se internetovému obchodu ozvat přes e-mail nebo skrze online formulář. Pak můžete zboží poslat zpět a očekávat vrácení peněz.

Kamenná prodejna

Kamenné prodejny sice nemají povinnost od vás bezproblémové zboží vzít, ale většina z nich tuto službu v rámci vstřícnosti ke svým zákazníkům stejně nabízí. Občas si ale kladou podmínky. Chtějí například, aby zboží mělo původní obal, visačku nebo aby zákazník dodal originál účtenky. Může také nastat situace, že si místo vrácení peněz vyberete nové zboží.

Reklamace

U reklamace by záruční list neměl být potřeba, zákon ho nevyžaduje. Povinností zákazníka je při reklamaci zboží pouze doložit pořízení produktu u daného prodejce v konkrétním termínu. Vystačíte si tedy s fakturou nebo jiným dokladem, který bude obsahovat datum, místo prodeje a informace o zboží. Obchodník má na zpracování a vyřízení reklamace 30 dní. A měl by vás písemně informovat, jak byla reklamace vyřízena, případně proč byla zamítnuta.

E-shop

Při internetové reklamaci je opět důležité kontaktovat prodejce a obeznámit ho s problémem. V e-mailu popište vadu zboží a přiložte fotografie celého produktu a závadné části. Veškeré materiály o vašem nákupu budete mít v e-mailu, uchovejte si je, kdybyste museli dokazovat, kdy jste reklamaci uplatnili.

Kamenná prodejna

Jestli zboží reklamujete v kamenné prodejně, prodejce by s vámi měl sepsat protokol o reklamaci. V tom by se mělo objevit datum, popis závady a návrh, jak se bude reklamace řešit.

Reklamace a vrácení zboží v době koronaviru

V současné době pandemie, kdy je většina prodejen uzavřena, doporučujeme řešit veškeré reklamace a vrácení zboží přes internet.

Jsou ale obchody, které e-shop nemají a vy jste nuceni zboží vrátit fyzicky. Jde o menší obchody s módou nebo třeba hračkářství. Opět platí, že byste měli prodejce co nejdříve kontaktovat e-mailem a obeznámit ho s vaším problémem. Proč chcete zboží vrátit nebo reklamovat a přiložit fotodokumentaci.

Důležité je prodejce obeznámit s tím, že reklamaci či vrácení zboží uplatňujete včas a dohodnout se, kdy byste případně mohli navštívit prodejnu.

Jestli se s prodejcem nedomluvíte po lidské stránce, ozvěte se mu písemně, ať už na sídlo společnosti nebo na místo podnikání fyzické osoby.

Zákazník kvůli současné nezvyklé situaci nemůže v žádném případě přijít o dvouletou záruku. Samotná reklamace se ale může zpozdit.

Související články

Další články