Nečekané potíže na silnicích: Návrh, ať odtahovku řeší policisté, rozzuřil řidiče i kritiky
Cestu po dálnici D1 znepříjemňují řidičům mnohé okolnosti, nově to ale mohou být i problémy s odtahovou službou. Poslanec Josef Kott (ANO) v pozměňovacím návrhu k novele zákona o pozemních komunikacích požaduje, aby o odtahu havarovaného vozu vždy rozhodovala policie, která jím pověří Ředitelství silnic a dálnic. Majitelé havarovaných vozů by tak už nemohli požádat svou asistenci o odtahové služby, které jsou pro ně výhodnější a častokrát dokonce i zcela zdarma.
Poslanec Josef Kott v pozměňovacím návrhu k Zákonu o provozu na pozemních komunikacích požaduje, aby odtažení havarovaného vozu na výzvu policie realizovalo Ředitelství silnic a dálnic. Tento návrh rozzuřil nejen samotné řidiče, ale i Českou asociaci asistenčních společností. „Je otázka, proč to pan poslanec tak zvláštně interpretuje. Asi by bylo vhodné zeptat se ho, zda návrh nekonzultoval s některou z odtahových služeb pracujících pro ŘSD,“ uvedl za asociaci v tiskové zprávě Jan Matoušek.
„Je-li překážkou provozu na pozemní komunikaci vozidlo, rozhoduje o jeho odstranění policista nebo strážník obecní policie. Je-li vozidlo překážkou provozu na dálnici, zajistí odstranění vozidla z dálnice na výzvu policisty vlastník dálnice. Vozidlo se odstraní na náklad jeho provozovatele,“ zní v pozměňovacím návrhu. Z toho ale jednoznačně vyplývá, že tento způsob odtahování by řidičům pořádně provětral peněženky.
V prvé řadě není jisté, kolik by odtah vozidla stál a kam by vůbec bylo odtaženo. Navíc pojišťovny s největší pravděpodobností nebudou chtít proplácet odtažení vozidla, které samy nezařídily. Na tuto kritiku má Josef Kott jasnou odpověď. „V prvé řadě je nutno říci, že se nic nemění na stávající praxi, že si odtah může motorista zajistit sám. Jedinou mojí snahou bylo předejít tomu, že překážka bude dálnici blokovat nepřiměřeně dlouho, až několik hodin,“ uvedl pro web info.cz.
Monopol
Kromě finanční stránky věci jde i o zajištění exkluzivity. Kott by podle ČAAS vytvořil prostřednictvím ŘSD monopol v neprospěch motoristů. Přinejmenším pozoruhodný je i fakt, že návrh stále může být přijat a schválen i přesto, že byl odmítnut hospodářským výborem sněmovny. Výhrady má i dopravní policie a ministerstvo vnitra.