Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s užitím cookies souhlasíte.Rozumím
Trendy tagy Hana Krampolová koronavirus Extra Host (pořad) Počasí

Nejnovější kauzy

Nakupování přes internet: Vývoj českého e-commerce

E-commerce
Internet se stal za posledních deset let nepostradatelnou součástí našich každodenních aktivit. Díky internetu jsme v kontaktu se svými blízkými, vzděláváme se, informujeme se o novinkách z politického dění, hrajeme si hry, využíváme internetové bankovnictví a nakupujeme on-line. Před deseti lety internet používalo 2,1 milionů obyvatel ČR a dnes se toto číslo vyšplhalo na 7,1 milionu. A nejedná se jen o mladé generace. Přibývá i mnoho seniorů, kteří se čím dál častěji připojují k internetu.

Přestože počítač má v domácnosti stabilně 78 % Čechů, vlastníků chytrých telefonů rapidně přibývá. Podle údajů ČSÚ mělo v roce 2019 sedm osob z deseti chytrý mobil. Díky dostupnosti internetu a multifunkčního využití sítě si Češi oblíbili také nakupování on-line, které využívá 90 % mladých lidí ve věku mezi 25 a 34 lety.

  Virtuální nakupování se stalo populární díky výhodám, které přináší: žádné fronty, rozmanitý výběr zboží, nákup z pohodlí domova, doprava domů a mnoho zajímavých promo akcí a výhodných cen. Slevový portál PromoCodius Česko se specializuje na tyto čím dál více žádané služby. Zákazníci na něm objeví skvělé ceny a slevy na zboží českých i světových e-shopů, které si mohou zaslat až do pohodlí domova.   Studie trhu z roku 2019 uvádějí další zajímavé informace o vývoji e-commerce v České republice:

• během on-line nákupu zákazníky na prvním místě zajímá cena a bezproblémový nákup
• Češi nejčastěji hledají zboží pomocí internetových vyhledávačů
• nejoblíbenějším zbožím pro on-line nákup je elektronika
• do módy se dostávají sociální sítě, na kterých se nechává inspirovat přes 50 % mileniálů
• reklamami se nechá ovlivnit 13 % obyvatel země 

Nejrychleji rostoucí internetový trh v Evropě

Podle nejnovější studie J.P. Morgan, která v roce 2019 důkladně analyzovala vývoj internetového obchodu ve 34 zemích, se Česká republika umístila první v žebříčku rychlosti rozvoje internetového obchodu v Evropě. Podle zveřejněných statistik se předpokládá, že český virtuální trh by měl do roku 2021 růst o 16 %, což je největší číslo v regionu. Zajímavostí také je, že Česko má nejvíce e-shopů v Evropě v přepočtu na obyvatele, a tento trend neustále roste. V roce 2019 počet e-obchodů přesáhl cifru 43 500 a za poslední rok přibylo na českém trhu 3 400 e-shopů.

Mezi ty klasické a populární e-shopy patří Heureka.cz, Bazos.cz či Alza.cz. Ale jak už bylo řečeno, nabídka a nové služby nezávratně rostou. Za oblibou e-shopů stojí rychlý a pohodlný nákup, žádné čekání, doručení zakoupeného zboží až do tepla domova a zajímavá nabídka akčních cen a promo akcí (například https://promocodius.com/…chmann-sleva). Jak uvádí agentura Wunderman Thompson Commerce, pro Čechy je během on-line nakupování na prvním místě stále cena. Dále je pro zákazníky důležitý široký výběr a dostupnost zboží.

Úrodnou půdu pro nové e-shopy připravila dobrá ekonomická situace, které se země těšila v posledních letech. Navíc se do virtuálního prodeje začaly zapojovat kamenné prodejny. Podle společnosti Shoptet  by mohlo množství e-obchodů přesáhnout do tří let 50 tisíc. Češi se tak stali náruživými spotřebiteli on-line nabízeného zboží, a to zejména elektroniky. Nakupují s oblibou počítače, telefony, televize, chytré hodinky, ale také velké elektrospotřebiče. Podle společnosti GfK 39 % obyvatel země nakupuje elektrotechniku na internetu, zatímco evropský průměr činí 23 %.

Co nás čeká do roku 2020?

Nákupní chování lidí je dynamickým jevem a v průběhu let se mění. V posledních letech na zákazníky zejména zapůsobila široká nabídka on-line e-shopů, nové platební metody, rozmanité způsoby doručování zboží a rozmanité promo akce. Navíc již za posledních pět let rostl také nákup potravin on-line a očekával se boom tohoto fenoménu. V roce 2000 nás překvapila pandemie koronaviru, která vyostřila mnoho z těchto tendencí českého e-commerce.  Během karantény zaznamenalo 57 % e-obchodů stejné nebo dokonce i vyšší tržby a do centra e-nákupů se dostaly právě potraviny. On-line se naučili nakupovat i lidé, kteří tomu donedávna ještě neholdovali, a mnohým z nich se to zalíbilo. Podle posledních průzkumů trhu by měly tržby českých e-shopů nadále růst v dalších měsících a jak jde vidět, český internetový trh bude i v době koronavirové nadále vzkvétat.

Související články

Další články