Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s užitím cookies souhlasíte.Rozumím
Trendy tagy Vít Starý koronavirus Počasí Extra Host (pořad)

Nejnovější kauzy

Nákupní šílenství startuje: Co jste netušili o slavném Black Friday neboli Černém pátku

Zdroj: Unsplash.com
Black Friday
Na obchody se řítí takzvaný Black Friday neboli Černý pátek. Marketingová akce, při které většina obchodů dává ohromné slevy, nebo se tak alespoň tváří. Jak vlastně vzniklo toto nákupní šílenství a proč se každoročně koná?

Každý z nás jistě už alespoň někdy slyšel slovní spojení Black Friday, v překladu Černý pátek. Jedná se o každoroční marketingovou akci, která se koná pravidelně na konci listopadu, den po Dni díkůvzdání.

Obchodníci dají zboží do výprodeje nebo nastaví velké slevy a nákupní horečka může odstartovat. Black Friday se nejvíce dodržuje zejména v Americe, kde jsou lidé schopni pro totální výprodeje udělat cokoli. Stojí hodiny a hodiny před obchodem, než se otevřou jeho brány, a pak se bezhlavě vrhají dovnitř a zápasí o veškeré zboží ve slevách. Někdy to končí i vážnými zraněními jak obchodníků, tak zákazníků. Černý pátek má u zákazníků velkou odezvu.

Jenže nic není tak růžové, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jedná se o marketingový tah, který je běžný u téměř všech slev. Než prodejci dají zboží do slevy, zvýší původní cenu a zboží po slevě se pak jeví levnější, než ve skutečnosti je. Proto by si lidé měli ověřovat skutečnou původní cenu, za kterou produkt mohou pořídit.

Black Friday má v zahraničí dlouholetou tradici. Nákupní den se tak nazývá, protože už v 50. letech 20.století lidi vyšilovali. Doprava bývala v tyto dny přeplněná a nikdy se to neobešlo bez dopravních nehod. Policisté ve Philadelphii začali používat pojem Black Friday a Black Saturday jako definici zácpy. Název se uchytil a poprvé byl zaznamenán v roce 1966 Earlem Apfelbaumem, dealerem vzácných známek. Slovní spojení použil ve své reklamě, kde termínem definoval jako otevření vánoční nákupní sezóny.

Černý pátek se uchytil i tady u nás v Česku. Jenže není natolik intenzivní, jako například v Americe. Spousta obchodníků slovní spojení používá pro jinak běžné slevy a to i v týdnu, čímž „oslava konzumu“ ztrácí na svém původním významu.

Související články

Další články