Trendy tagy Čauky lidi MasterChef Česko 2021 SuperStar 2021 Volby 2021 StarDance 2021

Nejnovější kauzy

Mrazivá bestie z východu sužuje Česko: Meteoroložka radí, na co si dát pozor

Zdroj: Profimedia.cz
Počasí
Česko v následujících dnech sevřou silné mrazy. V porovnání s dlouhodobým normálem tak budou teploty nižší dokonce až o 14 °C. Češi by se tak podle meteoroložky Dagmar Honsové měli připravit na mrazy, které tu v kombinaci se sněhem nebyly od roku 2012.

Podle meteoroložky Dagmar Honsové můžeme očekávat vytrvalé mrazy. "Studené severovýchodní proudění bude na území Česka pokračovat nejméně nejbližších 14 dnů, kdy očekáváme celodenní mrazy. Během těchto takzvaných ledových dnů a ojediněle i arktických dnů se bude teplota držet neustále pod více než -10 °C," říká Honsová.

K silným mrazům se navíc přidá také občasné sněžení nebo sněhové přeháňky. "V tomto týdnu naměříme nejnižší teploty od čtvrtka do neděle – v ranních minimech bude -11 až -16 °C při malé oblačnosti, na sněhové pokrývce a při slabém větru až -20 °C, a to zejména na severu a západě území. Nejvyšší odpolední teploty se budou pohybovat mezi -10 až -4 °C. Pocitově bude nejchladnější den čtvrtek – foukat bude čerstvý vítr, který bude pocitovou teplotu výrazně snižovat," varuje meteoroložka. Podle ní můžeme čekat podobně nízké teploty i příští týden. Mírné oteplení tak zřejmě přinese až poslední únorový týden.

Mrazivé počasí s sebou přináší kromě omrzlin i několik rizik, na které by se měli lidé dávat pozor. Jak uvádí Honsová, v chladném období je více srdečních infarktů a mozkových příhod, protože rychlé přechody z teplého vyhřátého prostředí do mrazu zatěžují kardiaky, astmatiky a jedince se zvýšeným krevním tlakem. Častými zdravotními obtížemi při náhlých a rychlých změnách teplot jsou i koliky a embólie. Silné mrazy a přechody z tepla do zimy zatíží podle meteoroložky především starší generace a malé děti.

Jak se chovat při silných mrazech:

  • S malými dětmi jděte na krátkou procházku přes poledne, cca 15 až 20 min, jinak hrozí podchlazení.
  • Omezte fyzickou i psychickou zátěž.
  • Sportujte v uzavřených prostorech ne venku, pozor na přetopené místnosti, udržujte vlhkost vzduchu přes 40 %.
  • Dodržujte pitný režim – ideální jsou bylinkové čaje.
  • Dopřejte si tučná a na uhlohydráty bohatá jídla.
  • Zvyšte dávky vitaminu C a enzymů.
  • Omezte venkovní procházky se psem zejména po ránu, kdy je nejchladněji.
  • Dýchejte nosem, cesta vzduchu do plic bude delší a vzduch se spíše ohřeje.
  • Nepijte alkohol – zvyšuje ztráty tělesného tepla.
  • Vrstvěte oblečení – mezi jednotlivými vrstvami oblečení se vytvoří izolační vzduchový polštář a teplo se udrží.
  • Samozřejmostí je teplá obuv, rukavice, šála, čepice.
  • V teple musí být zejména hlava a hrudník.
  • Používejte krémy proti chladu.
  • Při příchodu domů jednotlivé vrstvy oblečení postupně odkládejte, pokud prochladnete, zahřívejte se alespoň 2 hodiny.

Související články

Další články