Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

Možný konec světa v roce 2068? Míří k nám asteroid Apophis o rozměru několika fotbalových hřišť

Asteroid Apophis: Způsobí konec světa v roce 2068?
Zdroj: Profimedia
VESMÍR
Asteroid Apophis je malá planetka o rozměru několika fotbalových hřišť a jmenuje se po staroegyptském bohu, který je považován za trvalé ohrožení řádu světa. Ze všech nám známých planetek se jedná o jednoho z největších strašáků. Do budoucna totiž může hrozit její střet s planetou Země.

Planetka o rozměrech 450x170 metrů byla objevena v červnu 2004 na observatoři v Arizoně a chvíli poté byla označena za potenciálně nebezpečnou. Poletí kolem naší planety celkem třikrát, a to v letech 2029, 2036 a 2068. Asteroid Apophis dostal svůj název po staroegyptské bohu Apopovi. Jde o ničitele, který žije ve věčné temnotě a každý den se snaží pohltit sluneční loď boha Ra, čímž by lidstvo zbavil životadárného Slunce.

V roce 2021 se asteroid Apophis se Zemí určitě nesrazí

Původní propočty naznačovaly téměř tříprocentní pravděpodobnost srážky se Zemí v roce 2029. Od zemského povrchu by jej v té době měla dělit vzdálenost 31 000 kilometrů, což je o desetinu blíže než Měsíc. Apophis tak bude prolétat prostorem, ve kterém se pohybují některé satelity planety Země. V obdobné vzdálenosti se kolem naší planety pohybují násobně menší asteroidy a průlet takového giganta je velmi výjimečný. Odborné studie však později možnou srážku v roce 2029 vyvrátily.

V roce 2011 dal Donald K. Yeomans z Programu pro blízké objekty Země rozhovor magazínu Life’s Little Mysteries. Řekl, že v roce 2029 sice Apophis poletí blízko Země a bude to velká událost. Ale dodal, že možnost, při níž by do nás mohl asteroid v tuto dobu narazit, byla zavrhnuta.

Rok 2036 se u planetky, která je vedena pod katalogovým číslem 99942, dlouhou dobu řešil. Planetka by se totiž mohla přiblížit a proletět takzvanou klíčovou dírkou, což je malá oblast ve vesmíru, která upraví kurz asteroidu podle zemské gravitace. Yeomans však řekl, že ta šance je velmi nepravděpodobná. V roce 2068 je pak dle NASA možnost srážky 2,3 k milionu.

Jaké poškození může přinést srážka s asteroidem Apophis?

Srážka s Apophisem by napáchala velké škody, ale zánik naší Země by neznamenala. Výbuch by měl ekvivalent necelých deseti tisíc megatun TNT, byla by to katastrofa regionálního charakteru. A kdyby se ukázalo, že se planetka opravdu chystá srazit s naší planetou, NASA by podnikla kroky ke změnění jeho dráhy. Nejsnažší by bylo, kdyby proti asteroidu poslala kosmickou loď bez posádky.

Nejtěsnější známý průlet planetky kolem Země by měl nadejít v pátek 13. dubna 2029. V ten den dosáhne jasnosti 3,1 magnitudy, měla by tedy být ke spatření pouhým okem v oblastech s nižším světelným znečištěním. Vidět Apophis by mělo být možné z Evropy, Afriky a západní části Asie.

Bolestná zpověď Moniky Binias: S o 24 let mladším Petrem přišli o dítě. Bojovala i s tchyní