Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s užitím cookies souhlasíte.Rozumím
Trendy tagy Nela Slováková koronavirus Extra Host (pořad) SuperStar 2020

Nejnovější kauzy

Marketingový guru Marek Prokop: Babišův tým funguje profesionálně. Cestovky spasí jen zázrak

Zdroj: Profimedia.cz / archiv Marka Prokopa
+ Dalších 7 fotografií
EXKLUZIvni rozhovor
Aktuální situace, kterou způsobila infekční nákaza koronavirem nejen v Česku, ale v celosvětovém měřítku, není dobrá. Řada firem jde do ztrát, mnoho lidí muselo zůstat doma bez příjmu. Redakci eXtra.cz poskytl rozhovor přední český marketér Marek Prokop, který je specialistou na digitální marketing a internetové obchodní strategie. Osvětlil, jaké dopady mohou mít restriktivní opatření vlády na některá odvětví v Česku.

Takřka přes noc se restriktivní opatření české vlády dotkla celé české populace. Mnoho odvětví zažívá silnou finanční krizi, až už jde o cestovní ruch, pohostinství a podobně. Inzerce začala stagnovat. Kterým odvětvím se podle vás v této situaci může nejvíce dařit a jak z toho mohou maximálně těžit?

To se strašně těžko předpovídá, protože kromě přímých dopadů aktuální situace zřejmě dojde i k dlouhodobější změně chování lidí. Něčeho, třeba cestování, se možná budou ještě pár let po epidemii bát, na něco nebudou mít peníze, protože většina z nás zchudne, ale něco nového se naopak naučíme, například práci nebo studiu na dálku.

label alt

Kdo je Marek Prokop:

Marek Prokop je uznávaný specialista na digitální marketing a internetové obchodní strategie. Napomohl vzniku několika známých projektů a firem (Dobrý Web, H1.cz) a nyní se naplno věnuje společnosti PROKOP software, kterou založil v roce 1993. Píše blog o webových aplikacích Všemi Osmi, je autorem knihy CSS Kaskádové styly pro webdesignéry a publikuje články v dalších médiích.

Existuje nějaká prognóza, která je světlem na konci tunelu pro odvětví, která jsou aktuálně nejvíce postižená?

Mám mezi klienty cestovní kancelář, hotely nebo obchod se sportovním vybavením. Upřímně, pro ty je jediná šance v tom, že se rychle najde lék nebo vakcína a celý problém zmizí. Propad prodeje je v těchto oborech brutální a nikdo ho nemůže přežít dlouho.

Ale samozřejmě vymýšlíme, co se dá. Hodně nákladů jde ušetřit, některé služby jdou poskytovat na dálku. Zásadní je pečlivě sledovat, co nahrazuje poptávku po zboží a službách, které už nabízet nejde.

Je nějaká univerzální rada, jak takové těžké období lidově řečeno přežít?

Moje osobní strategie je hodně studovat a učit se spíš víc věcí do šířky než málo věcí do hloubky, protože to pak dává prostor k improvizaci. A improvizovat budeme muset asi všichni.

Jak jako špičkový marketér vnímáte postoje vlády?

Přijde mi, že marketingový tým pana Babiše funguje profesionálně jako vždy, byť samozřejmě s přihlédnutím k mimořádně obtížným podmínkám. Otázka spíš je, zda by v této situaci neměly být priority vlády někde jinde než v osobním marketingu premiéra.

Zajímá mě, jak se s aktuální situací změnil ONLINE trh? Předpokládám, že společnosti jako Rohlík, Tesco Online a podobné společnosti, které exportují potraviny do domácností, musí zažívat zlaté časy…

Nejsem si tím tak jistý, že zažívají zlaté časy. I pro ně se podmínky podstatně změnily, musí skokově zvyšovat kapacitu, a to stojí dost peněz. Obvykle se takové investice vrátí až po delší době a teď nikdo neví, kolik času zbývá. Možná se za chvíli všechno vrátí k normálu a ty draze vybudované kapacity budou zbytečné. Nebo se situace hned tak k normálu nevrátí a lidem dojdou peníze.

Rychle rostoucí byznys vypadá zvenku krásně, ale uvnitř to bývá drahá dřina s velkou mírou rizika.

Co byste společnostem, které aktuálně stojí před rozhodnutím propustit zaměstnance, poradil? Měli by počkat, nebo jít cestou záchrany tím, že hodí lidi přes palubu?

Uf, tohle fakt není moje parketa. Řídit lidi katastrofálně neumím. Proto ostatně dělám nezávislého konzultanta a ne manažera. Nicméně u mnoha menších a středních firem se bojím, že tuhle volbu mít vůbec nebudou. Prostě jim dojdou peníze.

Jak dlouho bude trvat, v případě, že se věci vrátí do starých kolejí, než se celá ekonomika z pohledu marketingu zcela „uzdraví“?

Záleží na tom, co tato zkušenost změní lidem v hlavách a jak se projeví v jejich peněženkách. V každém případě bude svět asi o dost jiný, než ho známe, a budeme se muset přizpůsobit. Já už marketingových „revolucí“ zažil několik a adaptace na nové podmínky trvá těm nejrychlejším marketérům rok až dva, ale oboru jako celku spíš pět let a víc.

VŠE O BOJI S KORONAVIREM NAJDETE ZDE.

Související články

Další články