Trendy tagy Speciál: Hubněte s námi válka na Ukrajině MasterChef Česko 2022 MS ve fotbale 2022

Mapa vzdělávání ukazuje rozdíly mezi školami. Jak si stojí váš region

(ilustrační foto)
Zdroj: Profimedia
srovnání

Podle projektu společnosti PAQ Research nazvaného Mapa vzdělávání existují mezi školami, které jsou jen pár kilometrů od sebe, velké rozdíly. Nejhorší pětiny obcí mají až pětkrát víc propadlíků a čtyřikrát více dětí zde nedokončí základní školu.

To, kam dáte dítě na základní školu, může s trochou nadsázky určit celý jeho další život. A právě rozdílům mezi jednotlivými základními školami se věnoval projekt výzkumné společnosti PAQ Research nazvaný příhodně Mapa vzdělávání.

Ten zjistil, že úspěšnost škol nemusí vždy souviset s tím, jak chudý nebo bohatý daný region je. Například v Moravskoslezském kraji existují regiony s velmi dobrými školami jen kousek od těch slabších, a naopak v bohatších oblastech, jako je Plzeňsko, mají některé školy výrazné problémy.

Krnov zazářil, Neratovice propadly

Průzkum odhalil i další zajímavá čísla. Například počet dětí, které nedokončí devátou třídu, je čtyřikrát větší a počet propadlých žáků dokonce pětkrát větší v pětině obcí s nejslabšími školními výsledky než v pětině těch nejlepších.

Problémy ve vzdělávání jsou horší v regionech zatížených sociálními problémy, jako je Ústecký, Karlovarský nebo Moravskoslezský kraj, ale neplatí to pro všechny obce. Například na okrajích Plzeňska, které platí za bohatší region, nebo v částech jižních Čech se školám příliš nedaří, a naopak v řadě míst Moravskoslezského nebo Libereckého kraje fungují školy velmi dobře. Skvěle si vede třeba slezské město Krnov. Naopak středočeské Neratovice se v průzkumu moc nevyšvihly.

Chudoba zhoršuje výsledky

Celkově úspěšnost ve škole významně určuje to, do jaké rodiny a místa se žák narodí. Pokud má rodina například exekuce nebo trpí bytovou nouzí, děti to stresuje a ničí jejich motivaci. Svou roli pak hraje také to, jaká je například v regionu nezaměstnanost nebo kolik vzdělaných lidí v něm žije. Sociální problémy jako celek vysvětlují až 70 % rozdílů vzdělávací neúspěšnosti obcí.

Problém je i financování. Školy v horších regionech dostávají také méně peněz, a tím se dostávají do začarovaného kruhu.



Začalo to nemravným dopisováním, skončilo stalkingem. Známého dýdžeje pronásleduje posedlá fanynka. Vyhrožuje i jeho partnerce

Související články

Další články

Nejnovější kauzy