Lidé zuří: E-shop dálničních známek bude stát za čtyři roky provozu přes 400 milionů
Dosavadní papírové kupony má už letos nahradit systém elektronických dálničních známek. Internetový obchod a mobilní aplikaci zajistí společnost Asseco Central Europe. Náklady na čtyřletý provoz však vyjdou na 401 milionů korun bez DPH.
A částka je zároveň hlavní důvod, který veřejnost rozlítil. "To si snad dělají srandu," píší lidé v komentářích. "Tohle je opravdu nesmysl. To skutečně myslí vážně?" rozčilují se komentující.
Kromě elektronických dálničních známek má společnost také zařídit provoz call centra, které bude k dispozici zákazníkům při jakýchkoliv problémech. Stát si od tohoto nápadu slibuje hlavně snížení nákladů na provoz systému.
Pro české řidiče jsou elektronické dálniční známky novinkou, ale v sousedním Slovensku jsou již zajetou záležitostí. Stejně tak je na tom Maďarsko a v Rakousku pro změnu platí jak elektronická známka, tak papírová.
Vyjádření ministerstva:
"Za nejvýše 400 milionů Kč firma vytvoří celý IT systém. Tedy NEJEN e-shop, ale také uživatelský portál, mobilní aplikaci, call centrum, evidenci všech zaplacených poplatků, registr všech automobilů osvobozených od placení poplatků, kompletní účetnictví, clearing, reporting a zabezpečení. Cena dále také zahrnuje rozvoj IT systému, konzultační služby a další činnosti v rámci součinnosti a podpory. Dále také na 4 roky provoz a technická podporu systému, a to včetně podpory řidičů po uvedení do provozu, tedy samotný provoz call centra a další navazující činnosti, jako například zpracování listinných podání, zajištění platformy, na které bude systém provozován apod. Smlouva je celá transparentně zveřejněna na tomto odkaze: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/11357620 . Každý se tedy může přesvědčit, co všechno zahrnuje. Přechodem na systém elektronické známky předpokládáme úsporu přes 100 milionů Kč ročně," uvedl pracovník tiskového oddělení Filip Hlušička.