Kvůli problémům v letecké dopravě hrozí výrazné zdražení zájezdů: Co na skok cen říkají Češi?
Ceny zájezdů by při krachu leteckých společností mohly vyskočit o 10 až 20 procent. Co na možné zdražení kvůli problémům v letecké dopravě říkají čeští turisté?
“Já osobně se letos k moři nechystám, uvažuji o přelomu roku, ale zatím rozhodně nic neplánuji,” dodala. “Je to o prioritách. Pokud někdo o tu dovolenou stojí a třeba mu pobyt u moře dělá zdravotně dobře, tak si myslím, že lidi na to penízky odloží, i kdyby se zdražovalo o 30 procent,” konstatovala.
Velké množství Čechů má v plánu kvůli koronaviru zůstat přes léto v tuzemsku.
“Na dovolenou vůbec letět neplánuji a určitě zůstanu tady v Česku, takže je mi jedno, jestli by ta cena byla vyšší, nebo ne. Ale kdybych jela a mělo by se zdražovat, asi bych to zrušila,” uvedla další z dotazovaných s tím, že hranice přijatelného zdražení by pro ni byla 10 procent.
Cestovky se obávají zdražení
"Obejít se bez Smartwings by pro český cestovní ruch v tuto chvíli bylo velmi obtížné. To jsme jako ACK ČR jasně deklarovali, když jsme podpořili vstup státu do Smartwings. Nikdo z nás nežije ve vzduchoprázdnu, a pokud jiné státy vstupují do národních airlines, nebo je silně subvencují, musí se na to reagovat i u nás," uvedl místopředseda Asociace cestovních kanceláří České republiky Jan Papež.
"Jsme největším partnerem Smartwings, ale vstup vlády či jiná podpora by byla pozitivní i pro všechny další cestovky. Je to alfa a omega našeho byznysu. Jiná letecká společnost tady není. A jediná, která má českou identitu, je Smartwings. Všechny naše plány spojujeme se Smartwings. Pokud by stát Smartwings nepodpořil a mělo by dojít ke krachu či likvidaci, byla by to komplikace. Pro nás by to znamenalo najít nějakou jinou spolehlivou leteckou společnost. Stoprocentně by došlo ke zdražení zájezdů. Myslím si, že výhledově by ceny zájezdů mohly vyskočit o 10 až 20 procent,“ uvedl pro eXtra.cz majitel cestovní kanceláře Exim Tours Ferid Nasr
Jednání o osudu Smartwings
Do cen se podle předpovědí promítne především budoucí vývoj společnosti Smartwings, největšího tuzemského dopravce, pod nějž spadají i České aerolinie (ČSA). Momentálně se chystají jednání o státní podpoře, ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (nestr. za ANO) prohlásil, že by stát mohl odkoupit až stoprocentní podíl.
„Je to samozřejmě nějaká ekonomická úvaha, my netvrdíme, že to tak bude, ale já hájím zájmy dopravy, hájím zájmy průmyslu a z tohoto pohledu se domnívám, že je třeba takovéto společnosti, nejenom takovéto, třeba i jiné, zachraňovat,“ řekl v České televizi.
Vicepremiér Jan Hamáček (za ČSSD) po kritice opozice rovněž pro ČT uvedl, že odkup společnosti státem na stole není. Firma má podle něj využít dostupné programy podpory, třeba Antivirus. Stejného názoru je i bývalý ministr financí Miroslav Kalousek (za TOP 09). “Neexistuje žádný důvod, proč by se stát měl angažovat víc než u jiných firem. Smartwings má k dispozici programy Antivirus, Covid a kapitál svých akcionářů, jako všichni ostatní. Nákup by byl drahý i zadarmo. Znamenal by přebrání miliardových závazků,” napsal na Twitter.
Schillerová: Nejdřív analýza, pak jednání
Ministryně financí Alena Schillerová (nestr. za ANO) uvedla, že jednání se rozběhnou až po provedení detailní ekonomické analýzy. Zástupci Smartwings se mezitím nechali slyšet, že o “zestátnění” zájem neměli. Chtěli jen půjčku nebo ručení za úvěr.
Skupina Smartwings je s podílem 30 procent největším dopravcem Letiště Václava Havla.