Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

Kdo pomáhá Ježíškovi rozdávat dárky? No přece moderní technologie!

Kdo pomáhá Ježíškovi rozdávat dárky? No přece moderní technologie!
Zdroj: Huawei
Pomoc ježíškovi

Patříte k těm, které už v kamenném obchodě vidí jen velmi výjimečně, a kteří si zvykli objednávat všechno online? Přemýšleli jste ale nad tím, jak složité je dostat objednávku z bodu A do bodu B tak, aby vám doma sloužila nebo udělala radost pod stromečkem?

Vánoce jsou z pohledu dopravců kalamita. Představte si, že loni touto dobou téměř polovina Čechů neměla doma ještě ani jeden dárek! Přitom to, že objednáváte online, je sice pro vás praktické, když si ale nepohlídáte datum, může se stát, že objednávka dorazí až po svátcích.

Co se tedy přesně děje s vaší objednávkou, která k vám putuje klidně z druhého konce světa? Proces je sice jednodušší než kdy dřív, i tak je však třeba využívat přepravní zdroje správným způsobem.

K hladkému běhu doručovacího procesu je totiž nezbytně nutné spárování různých druhů přepravy, používání kontejnerů a skladovacích prostor s efektivní logistikou. Je to důležité z několika důvodů – jde o provozní efektivitu, vyšší bezpečnost a rychlost doručení a nižší cenu.

Na Černý pátek bylo vyprodáno!

Nejčastěji nastává problém ve chvíli, kdy zásilka doputuje do distribučního uzlu. Jsou jich tady totiž statisíce a je tak třeba absolutní preciznost. Protože stačí jen drobná chybka a chaos je na světě!

Loňský rok velmi zasáhla pandemie covidu. Jednak platila nejrůznější omezení, jednak nakupovalo online ohromné množství lidí. Asijské přístavy byly zcela přetíženy, narušení globálních dodavatelských řetězců způsobilo, že značná část obchodů v Evropě a Severní Americe hlásila vyprodáno během vrcholu sezóny- Černého pátku a vánočních svátků. Letos by měla potížím předejít jednak vysoká míra automatizace, jednak nejrůznější průlomové technologické inovace.

Kdo pomáhá Ježíškovi rozdávat dárky? No přece moderní technologie!


Když pracují stroje

Ale pojďme si to popsat zcela konkrétně. Na návštěvnické platformě přístavu v čínském Tchien-ťinu v kontejnerovém terminálu v sekci C se v ranní mlze pohybují kontejnerové jeřáby a přepravníky. Nikde ani živáčka – pozemního personálu zde totiž není třeba.

Jeřáby ovládané na dálku plynule vyzvedávají kontejnery, do kterých bylo právě napěchováno zboží z nákladních lodí, a na ně již čekají plně automatizované kontejnerové přepravníky. Přesné instrukce jim předává navigační satelitní systém. V reálném čase jim vypočítá optimální jízdní trasu na základě momentální situace na ploše, odemyká a zamyká potřebná vrata a následně je navádí na kontejnerová stání. Celý proces je dokončen na jeden zátah, a to bez sebemenší chyby.

Společnost Tianjin Port Group (TPG), která přístav vybudovala ve spolupráci s technologickým gigantem Huawei a dalšími partnery, je proto patřičně hrdá na klíčovou inovativní aplikaci, která má toto na starost.

Samostatně vyvinutý inteligentní horizontální dopravní systém založený na umělé inteligenci je v řadě aspektů prvním na světě. Spojuje navigační systém BeiDou s 5G ve všudypřítomnou inteligenci, v obrovském měřítku využívá autonomní manipulační techniku, navíc je naprosto energeticky soběstačný, produkuje zelenou elektřinu a nulové emise uhlíku... Dokonalý příklad toho, jak lze složité logistické uzly přetvořit v chytrá a zelená distribuční centra, nemyslíte?

Kdo pomáhá Ježíškovi rozdávat dárky? No přece moderní technologie!


Snížené náklady, zvýšená bezpečnost

Přístav Tchien-ťin, který patří mezi desítku nejvytíženějších přístavů na světě, využívá 76 kontejnerových přepravníků, přičemž v zájmu zajištění nepřetržitého provozu je na každý přepravník potřeba tří specializovaných řidičů pracujících ve třech směnách každý den.

Celkem by tak musela společnost najmout 210 řidičů, kteří by museli absolvovat neustále stejné, pevně určené trasy ve třech směnách. A to už znamená jisté riziko…

Automatizace tudíž snižuje náklady, zvyšuje bezpečnost a celkově zdokonaluje efektivitu. To samé platí i u jeřábů. Na překlad jednoho kontejneru je spotřebováno o 20 % méně energie a jeřáby jsou v průměru o 20 % účinnější – každý jeřáb odbaví 39 kontejnerových jednotek za hodinu.

Například v Maďarsku společnost Huawei nedávno zprovoznila své první inteligentní distribuční centrum v Evropě. Ke zdejší privátní 5G síti jsou připojeny autonomní vysokozdvižné vozíky, které umí číst kódy balíků a přemisťovat je dle potřeby bez zásahu personálu. Inovativní řešení na základě umělé inteligence vyhodnocující v reálném čase snímky zboží také významně usnadňuje kontrolu kvality a odhalování defektů.

V Česku zatím privátní 5G sítě v komerčním nasazení nejsou, ovšem pokrok v zahraničí věští příznivou budoucnost i pro nás. Možná za několik let tak moderní technologie umožní Ježíškovi příchod lusknutím prstů i tam, kde vše zůstalo na poslední chvíli.

Další články

Nejnovější kauzy