Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

Hrozí zavření škol? Nejsou na to připravené, žákům chybí internet i počítače

Hrozí zavření škol? Nejsou na to připravené, žákům chybí internet i počítače
Zdroj: Pixabay.com
+ Další fotografie
Online výuka
Ve světle událostí posledních dnů vyvstává otázka, zda vláda opět nezavře školy. Nárůst nakažených se totiž rapidně zrychlil a rodiče se obávají, že budou muset opět pomáhat dětem s domácím doučováním. Variantou je, že by školy přešly na online výuku, jenže to má háček. Ne všechny děti mají doma internet, některé dokonce postrádají i počítač. Technika navíc schází i některým učitelům. Vyplývá to z informací, které poskytl projekt Evropa v datech.

Přestože spousta lidí považuje počítač a internet za samozřejmost, ne všude to tak je. Přitom školy i vláda spoléhají na online výuku, která může nastat při uzavření škol kvůli koronaviru. To už Česko zažilo letos na jaře, když udeřila první vlna nemoci covid-19. Už tehdy se vzdělávací instituce setkaly s tím, že někteří žáci a studenti nevlastní počítač nebo internetové připojení.

Během jarní vlny koronavirové pandemie nemělo v Česku online spojení se svou školou asi 200 tisíc žáků základních a středních škol. Jak ukázala zpráva školní inspekce, každý druhý až třetí student zůstal mimo výuku kvůli chybějícímu počítači nebo připojení k internetu. Leckdy ale hrál roli i nezájem rodičů a hlavně u starších dětí také nezájem samotných žáků.

Část samoživitelů nemá finance

Zároveň ale platí, že rodiny s dětmi mají internet častěji než lidé bez malých potomků. Podle dat, která zpracoval projekt Evropa v datech, má v Česku internet 97 procent rodin s dětmi. Zároveň je ale v České republice vysoký počet samoživitelek a samoživitelů s dětmi, kteří žijí v domácnosti bez internetového připojení. To chybí 7 procentům z nich, zatímco třeba v Polsku jsou to jen 2 procenta. Rodiče jako důvod nejčastěji uvádí, že si nemohou dovolit platit za internet.

V porovnání s ostatními zeměmi Evropy si ale Češi vedou poměrně dobře. Jen v sousedním Polsku má 99 % rodin s dětmi internet, v Německu pak mají připojení dokonce všechny domácnosti s dětmi.

Ne každý má doma počítač

Problémem online výuky ale není jen absence připojení k internetu. „Důležité je i zařízení, ze kterého se můžete na internet připojit. Z mobilního telefonu je například psaní delších textů v podstatě nemožné. Je také rozdíl, jestli počítač v domácnosti sdílíte s ostatními, nebo máte vlastní,“ upozorňuje ředitel sociologického ústavu STEM Martin Buchtík.

Přestože má v Česku chytrý mobil 98 procent dětí, s počítači už to není tak slavné. Nejčastěji mají mladí lidé notebook (89 %), méně často už stolní počítač (76 %). Ten je dokonce častěji k dispozici ve škole než doma, ukázal průzkum Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD) v roce 2018.

Učitelé jsou na tom podobně jako žáci

Technika pak nechybí jen žákům, ale dokonce učitelům. „Učitel je patrně jediný absolvent vysoké školy, který po studiu a nástupu do zaměstnání ‚nenafasuje‘ počítač a mobil. Například učitelky prvního stupně mají často k dispozici jen stolní počítač za katedrou připojený k chytré tabuli. A takový si domů brát nemohou. Jiní učitelé se zase o počítač musí dělit ve sborovně,“ říká odborník na vzdělávání Ondřej Neumajer.

I proto chtějí nejen rodiče, ale také někteří politici nechat školy za každou cenu otevřené. Kdyby totiž došlo na online výuku, mohlo by se stát, že se jí někteří žáci nebudou moct zúčastnit, protože k tomu jednoduše nemají vybavení.

Filip Turek se tvrdě opřel do Fialy: ODS zradila svoje voliče a on je toho absolutní příklad

Související články

Další články

Nejnovější kauzy