Giorgio Armani zemřel ve věku 91 let: Slavný návrhář se musel vyrovnat s obrovskou bolestí
Elegance, disciplína a odvaha jít proti trendům – to vše charakterizovalo Giorgia Armaniho, který se z chudého chlapce z Piacenzy stal jedním z nejvlivnějších módních návrhářů 20. a 21. století. Ve světě, kde vládly okázalé kreace a přehnaná zdobnost, přinesl Armani jednoduchost a nadčasovost, která oslovila miliony lidí i hollywoodské hvězdy. Ve věku 91 let zemřel ve svém domě v Miláně, jak ve středu oznámil jeho módní dům na Instagramu.
„…Armani Group s nekonečným zármutkem oznamuje odchod svého tvůrce, zakladatele a neúnavné hnací síly: Giorgia Armaniho,“ objevilo se ve středu na oficiálním Instagramu módní značky. Podle oficiálního prohlášení odešel Giorgio Armani v úterý večer ve svém milánském domě, obklopený nejbližšími spolupracovníky a rodinou. Zůstal aktivní až do posledních dní a ještě letos se osobně podílel na přípravách přehlídek ke 50. výročí značky.
Jeho smrt zasáhla nejen módní svět, ale i širokou veřejnost. Italští politici i zahraniční hvězdy na něj vzpomínají jako na muže, který propojil umění s obchodem a stal se symbolem italského stylu. V Miláně už se začínají objevovat první pietní místa, kam fanoušci přinášejí květiny a fotografie.Od medicíny k módnímu impériu
Armani se narodil v roce 1934 v Piacenze. Zpočátku se vydal cestou medicíny a tři roky studoval na univerzitě v Miláně, než se rozhodl pro změnu. Po odchodu z fakulty nastoupil do armády a teprve po službě se dostal k práci v obchodním domě La Rinascente, kde působil jako aranžér a nákupčí.
Právě tato zkušenost ho přivedla k módě. V 60. letech se stal návrhářem pro Nina Cerrutiho a získal kontakty i zkušenosti, které později zúročil při založení vlastní značky. V roce 1975 společně se Sergiem Galeottim spustili značku Giorgio Armani, jejíž první kolekci financovali i prodejem Armaniho vozu Volkswagen.
Revoluce pánského obleku
V 80. letech Armani způsobil revoluci. Jeho odlehčený pánský oblek s měkkou strukturou se stal symbolem úspěchu a moci. Díky filmu Americký Gigolo s Richardem Gerem a seriálu Miami Vice se Armaniho modely dostaly do celého světa. Stal se synonymem pro moderní eleganci a jeho jméno se začalo spojovat s hollywoodskou špičkou.
Na rozdíl od jiných návrhářů té doby nevsadil na extravaganci, ale na střídmost. Minimalismus, tlumené barvy a dokonalé střihy se staly novým standardem. Armani tak redefinoval nejen oblečení, ale i to, jak lidé vnímali módu – více jako součást životního stylu než jen jako sezónní trend.
Ztráta životního partnera
Nejtěžší okamžik Armaniho života přišel v roce 1985. Jeho životní i pracovní partner Sergio Galeotti, s nímž v roce 1975 založil značku Giorgio Armani, zemřel ve čtyřiceti letech na komplikace spojené s nemocí AIDS. Pro návrháře to znamenalo dvojí ztrátu – odešel muž, který byl jeho nejbližší oporou v osobním životě, a zároveň ten, kdo se staral o obchodní stránku jejich společného impéria. Armani zůstal sám, zasažený obrovským žalem, ale i s tíhou odpovědnosti za celou firmu. Přesto se dokázal vzchopit, značku udržel a postupně z ní vybudoval jedno z nejvlivnějších módních impérií světa.
Doporučené video: Rozhovor se Zoey Black:
O svých citech k mužům přitom Armani dlouho nemluvil. Až v roce 2024 v rozhovoru pro Pink News překvapivě otevřeně vzpomínal na svou první mladickou fascinaci vedoucím v letním táboře. „Nikdy jsem o tom nemluvil. Je to pro mě stále velmi emotivní vzpomínka,“ přiznal návrhář.
Popisoval, jak toužil být svému vedoucímu nablízku a jak silně v něm tato zkušenost zůstala zakořeněná. Přestože Armani nikdy veřejně nepoužil nálepku „gay“, netajil se tím, že jeho život zásadně formovaly vztahy s muži – a právě smrt Galeottiho byla ranou, která ho provázela po zbytek života a zároveň se stala motorem jeho neutuchajícího pracovního odhodlání.
Módní impérium přesahující oblečení
Dnes má značka Giorgio Armani desítky linií a oděvních kolekcí – od haute couture Armani Privé přes dostupnější Armani Exchange až po parfémy, doplňky, nábytek či hotely. Armaniho podpis se stal globální značkou, která vydělává miliardy eur ročně.
Z malé dílny se stal podnik s pobočkami po celém světě. Armaniho strategie byla vždy postavená na rozšíření značky do více oblastí, ale nikdy neztratil kontrolu nad estetikou. Odmítl vstup na burzu a chtěl si udržet nezávislost, což mu umožnilo zachovat autenticitu jeho tvorby.
Legenda Giorgio Armani
Armani mnohokrát opakoval, že úspěch stojí na disciplíně. Tvrdě pracoval, držel si odstup od rychlých trendů a místo toho prosazoval nadčasovost. Byl známý tím, že rád vstával brzy ráno, dbal na životosprávu a osobní řád.
„Móda je něco, co končí hned v okamžiku, kdy se objeví na přehlídkovém mole. Styl je to, co zůstává,“ patří k jeho nejcitovanějším větám. Touto filosofií se řídil celý život a díky ní se stal ikonou, kterou budou generace návrhářů ještě dlouho obdivovat a následovat.
Související články

Bolestivé výročí Venduly Pizingerové: Emotivní vzpomínka na zesnulou dceru i doživotní strach z prokletého čísla

Krutý osud hvězdy Malého pitavala: Michal Pešek odešel slepý a na vozíku, úspěch vystřídaly dluhy a rakovina

Hana Čížková otevřeně o Krampolovi: Láska k Hance, trápení s ní a věčný humor

Jiřinu Bohdalovou zdrtila Krampolova smrt: Do poslední chvíle rozdával humor a radost, řekla
