Digitální gramotnost jako nový základ vzdělávání

Digitální gramotnost už není nadstavba, kterou lze do školního rozvrhu zařadit jen jako doplněk informatiky. Stává se jedním ze základních kamenů vzdělávání, stejně důležitým jako kdysi čtení, psaní a počítání. Zatímco minulá generace se učila pracovat s knihou a encyklopedií, ta dnešní se musí naučit orientovat v digitálním oceánu dat, kriticky hodnotit zdroje, používat nástroje pro spolupráci a rozumět základům technologií, které formují budoucnost.
Přechod k digitálně gramotné společnosti ale není jen otázkou technických dovedností. Je to proměna celé kultury vzdělávání. Znamená, že školy už nemohou spoléhat na model „učitel předává znalosti – žák poslouchá“, ale musí přejít k roli průvodců, kteří pomáhají mladým lidem získávat kompetence pro život v prostředí, kde technologie mění pravidla hry prakticky každý rok.
Od tabule k cloudu
Distanční výuka během pandemie covidu ukázala, že bez základní digitální gramotnosti se vzdělávací systém ocitá na hraně kolapsu. Učitelé, kteří měli dříve potíže s e-mailem, se přes noc museli naučit vést online hodiny, sdílet materiály, organizovat třídy v digitálním prostředí a přitom udržet pozornost studentů. Byla to improvizace, která potvrdila nastupující trend: digitální dovednosti nejsou příjemný bonus, ale nutnost.
Dnes už se debata neposouvá jen k otázce, zda mít ve třídě notebooky nebo chytrou tabuli, ale spíše jak technologie využít k posílení myšlení, kreativity a týmové spolupráce. Moderní školy proto směřují k hybridním a projektovým formám výuky, kde žáci spojují teoretické znalosti s praktickým řešením problémů, učí se analyzovat data, tvořit obsah a prezentovat výsledky v prostředí, které simuluje realitu trhu práce.
Globální inspirace
Na proměnu škol ale nereaguje jen Česko. V globálním měřítku vznikají celé sítě programů, které mají studenty připravit na svět cloudu, umělé inteligence a kybernetické bezpečnosti. Inspirací mohou být i velké mezinárodní iniciativy, které ukazují, jak lze spolupráci univerzit a technologických firem využít k systematickému rozvoji digitálních dovedností. Jedním z příkladů je Huawei ICT Academy, globální partnerský program, který vznikl v roce 2013 a dnes zahrnuje více než 3 000 univerzit a vysokých škol ve více než stovce zemí.

Program nabízí studentům i jejich vyučujícím kurzy v oblastech, jako jsou počítačové sítě, cloudová řešení, kyberbezpečnost či umělá inteligence. Nejde přitom jen o teorii – účastníci mají k dispozici laboratorní prostředí a mohou získat mezinárodně uznávané certifikace, které jim otevírají dveře na trh práce. Ke konci roku 2024 už programem prošlo přes 1,3 milionu studentů.
Významnou součástí programu je také každoroční soutěž Huawei ICT Competition. Do ní se hlásí statisíce studentů z celého světa a kromě technických dovedností prověřuje i jejich kreativitu, týmovou spolupráci a schopnost prezentovat vlastní řešení. Akademie je zároveň součástí iniciativy UNESCO Global Skills Academy, což potvrzuje její mezinárodní význam.
Univerzita nového věku
Digitální gramotnost není jen o technologiích. Patří k ní i schopnost obstát v prostředí plném tlaku, rychlých změn a informačního přetížení. Vedle znalostí je proto klíčová také odolnost, spolupráce a hledání smyslu. Právě tuto rovinu rozvíjí česká platforma Uniwellsity se svým digitálním kurzem BEwell. Ten propojuje moderní digitalizaci s péčí o duševní zdraví – využívá generativní umělou inteligenci, gamifikaci a personalizaci, aby studenty naučil pečovat o psychickou pohodu a zvládat stres spojený se studiem. „Digitální technologie a umělá inteligence nám umožňují aktivizovat studenty a personalizovat výuku způsobem, jaký jsme si dosud nedokázali představit,“ zmiňuje zakladatelka projektu Uniwellsity, Jana Kočí.

Tento přístup zapadá do trendu označovaného jako ‘Education 5.0’ – vzdělávání, které propojuje technické znalosti s humanitním pohledem, tvrdé dovednosti s měkkými, a digitální nástroje s péčí o lidskou stránku. Digitální gramotnost je zde chápána nejen jako ovládání softwaru, ale jako komplexní kultura, která pomáhá studentům být připraveni na život i práci v moderním, rychle se měnícím světě. Budoucnost vzdělávání tak nebude definována samotnou technologií, ale tím, zda dokážeme propojit inovace s lidskostí.
GLOSA: Mia si show ukradla pro sebe. Ve Zrádcích neměla přemožitele
Související články

Philip Morris International rozšiřuje ikonické partnerství se Scuderia Ferrari HP

Bobování a skeleton dostanou díky nové dohodě na Eurosportu a HBO Max v olympijské sezóně více prostoru než kdykoli předtím

Proč letos na podzim a v zimě zvolit barefoot? Objevte české boty ANGLES, které spojují teplo, komfort a přirozený pohyb.

Elektronická docházka jako nový standard řízení pracovní doby












