Trendy
Výměna manželek 2024 válka na Ukrajině Survivor 2024 Kate Middleton

Děti rok doma: Čeští žáci jsou bez docházení do školy nejdéle z EU a jde to s nimi z kopce

Děti rok doma: Čeští žáci jsou bez docházení do školy nejdéle z EU a jde to s nimi z kopce
Zdroj: Pixabay
COVID-19
Školství je koronavirovou pandemií zasaženo velmi tvrdě a děti z České republiky tím trpí. Byly totiž v porovnání s ostatními státy Evropy doma nejdéle a tisíce z nich vypadly ze vzdělávacího systému, což pro ně nemusí mít dobré následky. Se zprávou přišly Seznam Zprávy.

Česko bylo na jaře loňského roku zasaženo covidem-19 podstatně méně, než tomu bylo na podzim. Při bližším zkoumání tabulek, které srovnávají uzavírání škol v Evropské unii, však lze snadno zjistit, že v zemích, kde pandemie na jaře zabila vyšší tisíce lidí, už na podzim školy otevřely a zůstaly otevřené až do konce roku. České školství je však jiné, velkou část jara strávilo na distanční výuce, stejně tak i podzim.

Údaje UNESCO i zdroje Seznam Zpráv mluví o nezvykle dlouhé distanční výuce v rámci Evropské unie. Česko je navíc specifické v tom, že vyčleňuje 1. a 2. třídy prvního stupně. Většina států totiž pro prezenční výuku otevřela celý první stupeň a s mírným odstupem i stupeň druhý. Prvňáci a druháci chodí do školy, zatímco třeťáci se učí doma, tahle situace je v EU naprosto ojedinělá. S podobným problémem, tedy vracením žáků do škol, se na jaře potýkalo například Slovinsko.

V řadě států se školská opatření liší v jednotlivých regionech. Italští žáci prvního stupně na podzim chodili do školy a distanční výuku, pakliže daný region patřil do takzvané červené zóny, měli žáci od sedmé třídy výš. V Německu o otevírání a zavírání škol rozhoduje vždy daný spolkový stát a Chorvatsko nebo Finsko zase předávají rozhodovací právo zřizovatelům škol. Francie či Španělsko zase školy zavírají až při výskytu nákazy.

Česká školní inspekce v květnu informovala, že dlouhodobé uzavření škol na jaře postihlo na deset tisíc žáků základních škol, kteří najednou byli zcela mimo svůj vzdělávací systém. Náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys pro Seznam Zprávy sdělil, že v ČR je vliv prostředí, ze kterého děti pochází, na to, jak v systému fungují, zcela zásadní. Řekl také, že jde většinou o děti s vazbami na nižší socio-ekonomický status jejich rodin. Ale zdůraznil, že to není jen problém vyloučených lokalit. Mohou to být třeba i rodiny zatížené exekucí – nebo také ty, co žijí po ubytovnách a podobně.

Ředitel Scio školy v pražském Chodově Jiří Hokeš Seznam Zprávám řekl, že ohledně distanční výuky a nejdéle zavřených škol v EU má identické informace. A přesto, že jeho školu netrápí to, že by děti vypadly ze vzdělávacího systému a třeba i přerušily kontakt, protože škola nabízí rodinám techniku k zapůjčení, tak na psychice dětí se to podepisuje i zde. "Děti začínají být v hrozné nepohodě, je to dlouhé, jsou otrávené. I když se jako učitel sebevíc snažíte, děti jsou demotivované. Některé děti trpí úzkostmi, přišly o vztahy," konstatuje ředitel a dodává, že nejvytíženější osobou v jeho škole je psycholožka.

„Ve škole máte třeba partu pěti kamarádů. Tři z nich jezdí každý víkend na chalupu, přespávají u sebe doma, jejich rodiče pandemii moc neřeší. Další rodiče jsou ale zodpovědní, bydlí s dědečkem a dítě je zavřené doma. Nikam nechodí a netuší, co se stane s jeho mnohdy pracně vybudovanými vztahy ve škole, až se do ní vrátí,“ uvedl ředitel Scio školy ilustrační situaci.

Co dělat při jaderné havárii: Základní rada zní schovej se a zůstaň v kontaktu, říká Dana Drábová

Související články

Další články

Nejnovější kauzy