Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s užitím cookies souhlasíte.Rozumím
Trendy tagy koronavirus Extra Host (pořad) SuperStar 2020 Počasí

Nejnovější kauzy

Chcete konečně zhubnout? Nejdřív zjistěte, kolik potřebujete kalorií

jak zhubnout
Asi tušíte, že když chcete zhubnout, budete muset snížit svůj energetický příjem a naopak zvýšit výdej. Jinými slovy méně jíst a více se hýbat. Aby se ale vaše snaha setkala s úspěchem a kila šla dolů, potřebujete znát pár čísel.

V první řadě musíte vědět, jaký by měl být váš denní kalorický příjem. Jinou spotřebu energie máte ve dvaceti, jinou pak v pětačtyřiceti, kdy se vám výrazně zpomaluje metabolismus. K tomu také musíte vzít v potaz svůj životní styl, zejména kolik máte pohybu. Jedině tak si pak můžete hlídat příjem kalorií, aby byl vyvážený. Dál je důležité znát také klidový metabolismus a BMI index, který určuje, zda máte nízkou či normální váhu, nadváhu nebo jste už dokonce obézní. Tohle všechno vám řekne výživový poradce. Dokáže to zdarma spočítat i Kalorická kalkulačka, kterou najdete na Kalorických tabulkách.

Čtěte etikety

Kalorická hodnota potravin musí být podle zákona uvedena na obalech potravin. Až se začnete o tahle čísla zajímat, možná budete u některých jídel překvapeni, kolik kalorií obsahují. O některých potravinách se kolikrát mylně domníváme, že jsou dietní, jenže přitom to tak vůbec není. Příkladem jsou třeba těstoviny, celozrnné pečivo, müsli tyčinky, avokádo nebo třeba sušené ovoce. Nemluvě o alkoholu, který je doslova kalorickou bombou.

Mějte přehled

„Abyste dostali svůj denní příjem a výdej kalorií pod kontrolu, začněte si zapisovat všechno, co jíte a také každý druh fyzické aktivity, kterou vykonáte, radí obezitolog MUDr. Martin Matoulek Ph.D. ze III. interní kliniky 1.LF UK a VFN Praha. Ideální je k tomu právě aplikace Kalorické tabulky, kterou si můžete zdarma stáhnout do telefonu, počítače nebo tabletu a do které si všechny údaje jednoduše a přehledně vyplňujete. Okamžitě tak získáte přehled, jak na tom s příjmem kalorií v danou chvíli jste. Můžete ji propojit i s fitness náramkem nebo chytrými hodinkami.

Tipy, jak ušetřit kalorie

Až začnete zapisovat, zjistíte, jak je někdy náročné s energií hospodařit. Příjem je rychlý, ale spálit třeba tabulku čokolády znamená hodinový běh. Tady je desatero praktických tipů, jak se zbavíte kalorií rychle a celkem bezbolestně v průběhu dne:

  • Zpomalte, až budete jíst. Když budete žvýkat každé sousto aspoň dvacetkrát, sníte až o 70 kalorií méně.
  • Jídlo si nakládejte na menší talíř, budete mít dojem, že jste ho snědli mnohem víc.
  • Přestaňte sladit kávu a čaj, cappuccino a latté nahraďte obyčejným espressem.
  • Omezte alkohol na jednu skleničku střiku denně.
  • V MHD a všude, kde to jde, raději stůjte místo sezení. Není to vtip, spálíte tak další kalorie.
  • Na nákup jídla choďte najedení.
  • Při reklamě v televizi vstaňte a rychle přešlapujte na místě. Přijdete o 10 kalorií za 1 minutu.
  • Dopřejte si dostatek spánku. Lidé, kteří spí méně než 6 hodin, sní za den až o 300 kalorií víc.

Související články

Další články