Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s užitím cookies souhlasíte.Rozumím
Trendy tagy Karel Gott (zpěvák) StarDance 2019 Extra Host (pořad) sametová revoluce

Nejnovější kauzy

Češi a spánek: 8 z 10 lidí se v noci budí, většina populace preferuje letní čas

čas a my
Kvalitní a ničím nerušený spánek? To je poměrně vzácný dar, za který by mnoho lidí platilo pořádně vysoké sumy. Jak na tom jsou Češi? Hodně z nich přiznalo, že se v noci budí. A většině Čechů se zamlouvá letní čas.

Během noci se budí osm z deseti Čechů a pouze 55 % se ráno po probuzení cítí odpočatě. Kvalitu spánku sleduje pouze čtvrtina lidí, přitom téměř polovina s ní není spokojena. Šest z deseti lidí uvádí, že jim střídání zimního a letního času vadí. Pokud by si měli vybrat, který čas by měl zůstat ponechán, celkem 65 % občanů by preferovalo letní čas. Vyplývá to z výzkumu o kvalitě spánku, který realizovala agentura Ipsos. Co s takovými výsledky? Odbornice doporučuje monitorovat spánek a následně upravit životní styl.

Tento víkend si Češi v noci ze soboty na neděli opět posunou hodinové ručičky o jednu hodinu zpět. Ke změně času dochází pravidelně ze 3:00 na 2:00 a i přesto, že si lidé mohou o hodinu přispat, ne každému střídání času vyhovuje a někteří s ním mají dokonce spojené zdravotní komplikace. Podle průzkumu agentury Ipsos pro společnost Huawei šest lidí z deseti uvádí, že jim střídání zimního a letního času vadí. Většina obyvatel by si v případě možnosti vybrala čas letní. Uvítali by především denní světlo i v odpoledních hodinách (43 %) a více příležitostí pro volnočasové aktivity po práci (39 %).

79 % lidí se v noci probudí

Na otázku, zdali se lidé v běžný všední den během noci probudí, odpovědělo kladně osm respondentů z deseti. 40 % z nich se dokonce budí opakovaně. Ráno po probuzení se téměř polovina občanů neprobouzí odpočatá.

Pokud lidé cítí, že mají se spánkem problémy, nezávisle na změně času, doporučují odborníci spánkovou hygienu. Do ní patří například omezení kouření, kofeinu a těžkých pokrmů před spaním nebo pravidelnost v načasování spánku. „Měli bychom se snažit chodit spát v pracovních a zároveň volných dnech přibližně ve stejnou dobu. Ideálně v souladu s naším vnitřním časem. To zajistíme tak, že nebudeme používat intenzivní umělé světlo dlouho do noci, a naopak se pokusíme vystavovat dennímu světlu od časných ranních hodin,“ radí Alena Sumová z Fyziologického ústavu Akademie věd.

Sport pomáhá zdravému spaní

Podle odborníků je dalším pomocníkem k lepšímu spánku pravidelný pohyb nebo cvičení. To potvrzují i výsledky průzkumu, ze kterého vyplývá, že 66 % lidí se alespoň příležitostně věnuje sportu, přičemž z této skupiny celkem 75 % pociťuje blahodárný vliv sportu na spánek. Pravidelnou tělesnou námahu jako prostředek ke zlepšení spánku pak doporučuje zároveň s dalšími radami i psycholožka Michaela Matušková. „Lidé by měli pečovat o vlastní fyzické a psychické zdraví, přizpůsobit si prostředí, ve kterém spí, aby je nic nerušilo a v případě výraznějších obtíží vyhledat odborníka,“ míní psycholožka.

Jít na to vědecky

V neposlední řadě pomohou se spánkem nejnovější technologie. Mezi dotázanými sleduje kvalitu spánku pouhých 17 %, přitom 64 % by ocenilo rady a pomoc v této oblasti. Nespokojeno se svým spánkem je pak téměř polovina občanů. Možností, jak spánek monitorovat je přitom dnes celkem dost. Na trhu jsou různé technologické nebo softwarové vychytávky od nejnovějších sporttestestrů, výborným pomocníkem může být například Huawei Watch GT2, přes různé aplikace jako jsou Sleep as Android, Sleep Cycle po monitory spánku, které sledují tělesné funkce během spaní. „Možnost sledování spánku pomocí chytrých technologií je jistě velmi pozitivní, pokud to vede k většímu povědomí o vlastním denním režimu. Má to význam především pro ty, kteří mají se spánkem problémy, ale může to být zajímavá informace i pro zbytek populace. Lidé se díky tomu mohou více zamyslet nad tím, zda upravit denní režim tak, aby byl jejich spánek kvalitnější. Nestačí však pouze spánek monitorovat, je potřeba změnu životního stylu opravdu uskutečnit,“ uzavírá Alena Sumová.

Mohlo by vás zajímat

Další články