Trendy tagy Čauky lidi Hubnete s nami Like House Tomáš z Brna

Nejnovější kauzy

15 dnů po tragickém úmrtí Petra Kellnera: 15 otázek, na které chybí odpovědi

Zdroj: profimedia.cz
+ Další 2 fotografie
ROZBOR
V neděli 11. dubna uplynulo patnáct dní od chvíle, kdy tragicky skončil život Petra Kellnera (†56) a dalších čtyř lidí, kteří na Aljašce letěli na lyžování. Šestý je těžce zraněný. Do zveřejnění závěrečné zprávy okolo havárie vrtulníku bude panovat ještě mnoho záhad. Přinášíme 15 těch nejzáhadnějších.

1: Byl pilot zkušený?

Na poslední chvíli se měnil pilot, protože u původního byl diagnostikován covid. Měl Zachary Russell (†33) dostatek zkušeností s terénem?

2: Měl pilot čas na předletovou přípravu?

Piloti, kteří létají s vrtulníky v horách, si před cestou pečlivě vše plánují a zkoumají počasí. Počítají si, zda mají dostatek paliva, váhu převážených osob a podobně. Měl náhradník Zachary dostatek času se svědomitě připravit?

3: Šlo o technickou závadu, nebo chybu pilota?

Za většinu havárií vrtulníků mohou podle odborníků piloti. Řízení helikoptér je prý o mnoho těžší než pilotování letadel a rozhodují i drobné chybičky. Jak to bylo v tomto případě?

Vyšetřování havárie vrtulníku

Vrtulník s Petrem Kellnerem na palubě se podle prvních závěrů vyšetřovatelů zřítil v horách ve výšce kolem 1 700 metrů nad mořem 33 kilometrů jihovýchodně od aljašského města Palmer. Došlo k tomu v sobotu zhruba v půl sedmé tamního času, tedy v neděli v půl páté ráno našeho času. Helikoptéra nejdříve narazila do hory, později se po ní svalila, po 250 metrech se zastavila.

Vyšetřování provádí Národní rada pro bezpečnost dopravy Spojených států amerických (NTSB). Předběžnou zprávu chtějí zaměstnanci úřadu zveřejnit v dubnu, vypracování závěrečné zprávy ale může trvat i rok a půl.

Více o tématu

4: Co opravdu říká jediný přeživší David Horváth?

V médiích se objevily zprávy, že jediný přeživší David Horváth už mluvil s lidmi z PPF. Údajně měl říci, že nešlo o technickou závadu Dokud ale tohle nepotvrdí američtí vyšetřovatelé, s nimiž prý ještě nehovořil, nelze to brát jako bernou minci.

5: Přežil kromě Horvátha původně i někdo další?

Řeší se i otázka, zda nehodu původně přežil kromě Horvátha i někdo další, například právě pilot Russell. Odpovědi mohou dát pitvy i David Horváth.

6: Nebyla kabina přetížená?

Vyšetřovatele z americké NTSB zajímá i to, zda si pilot ověřil zatížení stroje. Nebylo příliš velké?

7: Neletěl vrtulník příliš nízko?

Pilotování vrtulníků v horách je nesmírně náročné, bez znalosti terénu může být i nebezpečné. Neriskoval snad Zachary letem příliš nízko?

8: Zaskočila pilota mlha?

Místní podmínky v době havárie jsou předmětem častých spekulací. Jednou z nich je, že na místě mohla zrovna panovat zrádná mlha, kvůli níž mohl pilot přehlédnout ledovec.

9: Mohly mít na pád vrtulníku vliv slunce a vzduch?

Americký pilot Dan Gryder se domnívá, že pilot mohl být před nárazem oslepen odrazem slunce od svahu. Jiní zase obviňují neobvykle chovající se nebezpečné místní vzdušné proudy.

10: Proč bylo tělo pilota mimo kabinu?

Vyšetřovatele jako jedna z mnoha otázek zajímá, proč ostatky Zacharyho nalezli mimo kabinu vrtulníku. Byl vymrštěn ven? Dostal se ze stroje svépomocí? I na to čekáme odpovědi.

11: Proč se záchranáři o zmizení vrtulníku dozvěděli tak pozdě?

Expertům z NTSB se už podařilo stanovit, že mezi tím, než helikoptéra přestala vysílat satelitní signál, který se používá na trasování, a časem, kdy byli záchranáři upozorněni, že stroj se ztratil, uběhly dvě hodiny. Byla to něčí chyba, nebo ne?

12: Proč posádka čekala na pomoc šest hodin?

Dalších šest hodin pak trvalo, než se na místo havárie dostala pomoc. Na osvětlení velké časové prodlevy také stále čekáme.

13: Nepřišli vyšetřovatelé o cenné stopy?

Vrtulník byl už z místa nehody vyzvednut. Vyšetřovatelé už se ale předtím obávali, že kvůli silným sněhovým bouřím mohli přijít o cenné stopy. Naplnily se jejich obavy?

14: Poskytnou přístroje z vrtulníku údaje k vyřešení příčin havárie?

Vrtulník AS350, kterému se říká Veverka, nemá klasické černé skříňky, které přežijí i drsné havárie. Má však řadu přístrojů, které mohou osvětlit příčiny tragédie. Přežily však pád a čekání na vyzvednutí stroje? Vydaly svá tajemství?

15: Měl stejný vrtulník nehodu už dřív?

Podle francouzského Úřadu pro bezpečnost civilního letectví měl mít stejný vrtulník nehodu už v roce 2017. Odpovídají tomu shody z registrací strojů. 3. 8. 2017 helikoptéra havarovala při přistávání na štěrku, když zavadila o vrtnou soustavu. Pro stroj měla mít údajně podstatné důsledky, což si lze vyložit jako rozsáhlé škody. Byl snad vrtulník „repasovaný“? Pokud ano, věděli to lidé, kteří pro Petra Kellnera zajišťovali jeho cesty a bezpečnost?

Související články

Další články