Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

Šťastný Hlavák vzbuzuje spíš smutek a sklízí kritiku: Odborníci uvedli, proč možná nevznikne

„Nový Hlavák“ by se mohl začít stavět v roce 2028.
Zdroj: Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy
+ Dalších 19 fotografií
nový hlavák

Nová podoba pražského hlavního nádraží vyvolává kontroverze. Od představení studie už se k ní vyjádřilo několik odborníků, kteří zpochybňují vítězný návrh dánských architektů Henning Larsen. Lidé se pozastavují hned nad několika věcmi - odbavovací hala s dřevěným přístřeškem se do Prahy prý nehodí, problém by mohl nastat také s památkáři a třeba radní pro dopravu Adam Scheinherr se na sociálních sítích podivuje nad nutností bourat původní budovu. Zdeněk Hřib se v reakci pro eXtra hájil tím, že humanizuje magistrálu.

Před pražským hlavním nádražím v budoucnu vznikne dřevěná střešní konstrukce, která propojí odbavovací halu, Vrchlického sady a plánovanou novou tramvajovou zastávku. Počítá s tím návrh architektů z kodaňského studia Henning Larsen Architects, kteří uspěli v soutěži na podobu úprav nádraží a jeho okolí. Vítězný návrh v pražském Centru architektury a městského plánování představili zástupci Prahy a Správy železnic. Stavět by se mělo začít v roce 2028.

Kritika radního

S finální podobou hlavního nádraží to ale rozhodně nemusí být konečná. K podobě vítězného návrhu se totiž mnoho lidí staví kriticky, výhrady má třeba radní pro dopravu Adam Scheinherr. Ten na síti X shrnul připomínky do několika bodů. Kritizuje, podobně jako mnoho dalších lidí, zmenšený komfort cestujících. "Zbouráním téměř celé nové odbavovací haly dojde k výraznému zmenšení vnitřních prostor pro čekání cestujících," uvedl s tím, že už dnešní prostory jsou nedostačující.

Scheinherr kritizuje také bourání nedávno zrekonstruované nové odbavovací haly. Do té se investovalo na opravách přes miliardu korun. "To vše se má z většiny zbourat a přestavět. Nejde jen o finance, ale i o životní prostředí. Všechny materiály se budou muset odvézt a zlikvidovat a nové zdroje zase vytěžit, zpracovat a přivézt, " píše Scheinherr a dodává, že Praha by také přišla o významnou brutalistní památku.

Bitva s památkáři

Jako další obavu, jak nový projekt dopadne, vyjádřil kromě Scheinerra třeba i Jan Kasl, šéf České komory architektů. "Otázka designu toho zastřešení, to je věc, která ještě určitě prodělá hodně změn," řekl v Devadesátce na ČT24. "Možná, že autoři trochu předjímají klimatickou zimu. Fakt je, že bych se trošku obával průvanu, klimatické nepohody a pražských holubů. Skutečně myslím, že to prodělá ještě velkou změnu, zejména diskusí s památkáři, že se i z těch provozních hledisek možná někde něco zasklí," dodal Kasl. Bitva s památkáři bude tak, zdá se, velmi složitá.

Velkou míru kritiky sklízí také přechod přes magistrálu, který byl doteď realizován podchody a chodec se tak s jednou z nejrušnějších silnic ve městě vůbec nepotkal. Ty jsou teď realizovány velkým přechodem. Na vizualizacích je vidět, že magistrála je v místě přechodu navíc výrazně zúžená. Kritiku také sklízí to, že z nového Šťastného Hlaváku zmizela velká většina parkovacích míst.

Humanizujeme magistrálu, hájí se Hřib

"Přechod přes magistrálu vůbec není součástí projektu nového Hlaváku. Jedná se o samostatný projekt humanizace magistrály, který jsme představili už před delší dobou. Na městské radě bylo zadání této změny schváleno jednomyslně všemi radními i s dalšími plány na postupné změny magistrály," uvedl pro eXtra.cz náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy