Sójové výrobky jsou stále oblíbenější a stávají se součástí našeho jídelníčku. A právě sója je velmi oblíbená pro svůj vysoký podíl bílkovin. Obsahuje také vápník, železo, vitaminy skupiny B, olej s vysokým obsahem nenasycených mastných kyselin, vitamin E, fosfolipidy a vlákninu, hořčík a řadu esenciálních aminokyselin.

Jde o dobrý zdroj minerálů obsahující také fytoestrogeny, které snižují výskyt rakoviny prsu. Jenže tato luštěnina může být také pro některé lidi škodlivá. Obsahuje totiž i některé látky, které našemu tělu zrovna neprospívají. Jako například fytáty a antinutriční látky, které zabraňují vstřebávání bílkovin a některých minerálů ze stravy, fytohemaglutinin, který slepuje červené krvinky a tím zhoršuje průtok krve cévami.

Sóju si můžete vypěstovat také na vaší zahradě. Jde o teplomilnou rostlinu, takže se v našich podmínkách daří pouze keříčkovitým odrůdám. Nesnáší kyselé, zamokřené a těžké půdy. Sklízí se v plné zralosti, ve chvíli, kdy žloutnou, usychají a opadávají listy. Semena musí být odrůdově zbarvená a tvrdá.

Sójové klíčky si můžete naklíčit a poté přidat do pomazánek nebo zeleninových salátů. K těm chutnějším patří tofu alias sójový tvaroh či sýr, který se vyrábí rozemletím sójových bobů. Výborná je také sójová omáčka, miso, plísňový sójový sýr. Velmi oblíbené je také sójové mléko, které vám nahradí to kravské. Sója se využívá i k výrobě mýdel a barev.