Jak začlenit romské děti do školní výuky a co nejlépe jim usnadnit zvládnutí povinného učiva, aby přesto neztratily chuť se dále vzdělávat? Tuhle otázku se snaží nyní vyřešit všechny naše politické strany ve vzácné shodě – romština by se měla zařadit do školních osnov.

Samozřejmě jenom jako pomocný jazyk, protože mnoho Romů má s češtinou problémy. Začala by se vyučovat na prvním stupni od první do třetí třídy, ale odborníci varují před tím, že tento postup by musel nechat nutně vzniknout odděleným třídám.

Vyučovací hodiny by tak probíhaly bilingválně, část z nich by byla přednášena v romském jazyce dle návrhu poslankyně Anny Putnové ze strany TOP 09, která se snaží tuto problematiku otevřít.

Zatímco v politickém spektru panuje nad návrhem jednotná shoda, odborníci na romskou problematiku již nechtějí další separování dětí ve školách, k nimž by určitě po schválení tohoto návrhu a jeho uvedení do praxe došlo. A sama navrhovatelka změn ve školách si je toho vědoma: „Dostáváme se na tenký led, protože bude existovat řada specialistů, kteří s takovým přístupem nebudou souhlasit. Chci upozornit na to, že segregace romských dětí existuje už dnes,“ řekla Putnová ve vysílání pro Český rozhlas.

Romštinu ale některé školy, kde je zvýšená docházka romských dětí, zařazují coby nepovinný předmět, úředníci z ministerstva školství proto zatím s návrhem nesouhlasí a ani neuvažují, že by v brzké době došlo k navrhované změně.