Přitom správná kombinace sacharidů, vitamínů, bílkovin a vlákniny pomáhá tělo probudit – nastartovat metabolismus a mozkovou činnost a dodat energii, kterou po hladové noci potřebuje proto, aby mohlo fungovat až do oběda. K tomu je ideální snídat neslazené cereálie a müsli. My doporučujeme namíchat si svou personalizovanou směs na www.mixit.cz a hned se bude vstávat lépe.

Káva a čaj nestačí

Hodně lidí se ráno probouzí kofeinem v podobě kávy a nedovede si představit, že by se bez ní vůbec mohli vzbudit. Kofein je opravdu stimulant, probudí, ale nedodá energii. Tělo je po vypití hrnku kávy nebo čaje sice bdělé, ale to nestačí. Abyste nebyli celé dopoledne malátní a rozmrzelí, je třeba doplnit energii jídlem. Kávu si klidně dopřejte, ale nezapomeňte k ní něco zakousnout.

Tip: Když už si kávu nedokážete odpustit ráno, zkuste ji nahradit aspoň během dne bylinkovým nebo bílým čajem. Je mnohem méně agresivní, navíc pročišťuje organismus a doplní tekutiny mnohem efektivněji než káva.

(Poly)sacharidy pro energii

Sacharidy jsou pro tělo hlavním a nejrychlejším zdrojem energie. Jednoduché cukry (monosacharidy) umí tělo rozložit nejrychleji a hodí se, pokud potřebujete dodat energii okamžitě – například při sportu. Složité cukry neboli polysacharidy jsou ale ideálním zdrojem energie právě pro snídani. Tělo je umí rozkládat jen pomalu a energie je tak uvolňovaná postupně během delšího časového úseku, třeba právě během celého dopoledne. Ideálními snídaňovými jídly jsou proto například celozrnný chléb, cereálie a obilniny obecně, které jsou na polysacharidy bohaté.

Pokud nemáte ráno čas zrovna běžet k místnímu pekaři pro čerstvé pečivo nebo vaše lednička zeje často prázdnotou, pak je pro vás ideální snídaní müsli. Můžete si ho nakoupit do zásoby, dlouho vydrží a nevyžaduje dlouhé vaření. Ale pozor! Müsli a cereálie, které jsou cílené především na děti, jsou často plné jednoduchých cukrů, které rozhodně nejsou ideální složkou zdravé a vyvážené snídaně. Pro snídani jsou ideální cereálie a müsli s nízkým obsahem cukrů a tuků a bohaté na vlákninu.

Tip: Pokud si nemůžete z nudné nabídky v obchodech vybrat, třeba protože jste mlsní nebo trpíte potravinovou alergií, zkuste si sestavit svou osobní směs cereálií a müsli na www.mixit.cz. Na Mixit.cz mixujete z více než 70 různých ingrediencí přesně podle své chuti, navíc si směs můžete přizpůsobit své snídaňové dietě – namícháte si dostatečné množství cereálií, vitamínů v podobě sušeného ovoce a rostlinných tuků v podobě mnoha druhů oříšků.

Vitamíny celodenně a celoročně

Vitamíny tělo potřebuje po celý den a po celý rok a neměly by chybět ani při snídani. Můžete svůj den začít sklenicí čerstvě vymačkaného džusu, pomeranč nebo meruňka na cestu vám navíc ještě doplní tolik potřebnou vlákninu, a pokud neudržíte doma ovoce čerstvé, můžete ho nahradit sušeným.

Tip: Sušené ovoce najdete i v mnoha cereálních a müsli směsích. Dávejte ale pozor na to, jak bylo sušené. Mnoho druhů sušeného ovoce je za účelem delší trvanlivosti kandované a obsahuje tak zbytečně velké množství cukru. Ideální je lyofilizované (mrazem sušené) ovoce, které si díky způsobu sušení uchovává nejvíc vitamínů a není potřeba ho pro uchovávání nijak doslazovat.

Bílkoviny pro koncentraci

Bílkoviny by měly být další nezbytnou částí zdravé snídaně. Díky nim se totiž dokážete lépe soustředit a tedy i učit nebo plnit intelektově náročné úkony. Pro snídani je ideálním zdrojem bílkovin mléko (nejlépe nízkotučné), dále vejce a jogurty.

Tip: Nemáte-li ráno čas ani chuť na smažení vajec, zkuste si večer předtím uvařit vajíčko natvrdo. Je bohaté jak na proteiny, tak na vitaminy A, B, D a E, a navíc obsahuje vápník, železo, hořčík, draslík a selen, které potřebujeme také. A pokud jste spíš na sladké snídaně, pak není nic jednoduššího než nasypat si müsli do mléka nebo jogurtu. Zkuste správně snídat jen pár dnů po sobě a uvidíte, že budou vaše dopoledne hned o něco snesitelnější. A pokud ráno nemáte hlad a nechcete se do jídla nutit, snídejte až v práci. Na jogurt se v ledničce místo určitě najde a tubus s vaší Mixit směsí müsli můžete mít na stole pořád.