Dokázali byste přežít v džungli? Tady je 8 tipů od Beara Gryllse, jak zůstat naživu, ať už se ocitnete kdekoliv na světě…

1. Zachovejte klid

Je přirozené, že když se ocitneme v situaci, kdy jde o přežití, máme tendenci chtít okamžitě jednat. Pokud však není nezbytně nutné něco dělat, doporučuji zachovat klid. Lidé, kteří jednají z paniky, dělají ukvapená rozhodnutí. Masivně zvýšíte své šance na přežití, pokud jste schopni vaši situaci vidět logickým způsobem.

2. Podívejte se svému strachu do očí

Je normální cítit strach, když jste konfrontováni s novou nebo potenciálně nebezpečnou situací. Strach nás může udržet naživu, může být mechanismem přežití, připraví nás bojovat nebo utíkat v případě potřeby. V situaci přežití může být ale strach také škodlivý. Pokud soustředíte svůj strach na to, co se může stát, pravděpodobně tu situaci přivoláte. Zjistil jsem, že umět odpovědět zpět tomuto strachu znamená vypnout negativní myšlenkový proces. Následně dokážete strach obrátit k motivaci a překonat danou překážku.

3. Vytvořte si plán

Přijměte nastalou situaci, připravte bojový plán a dejte se do práce co nejdřív! Zvýší to vaše šance na přežití v mnoha ohledech. Tím, že se zaměříte na úkoly, které je potřeba udělat, odvedete svou pozornost od nesnází, do kterých jste se dostali. Získáte pocit kontroly nad situací, což vás motivuje k dalšímu úsilí. Vaše energie začne rychle upadat kvůli nedostatku potravy, pocitu chladu, žízně atd., takže pokud máte solidní plán od začátku, znamená to, že můžete použít energii, kterou máte, zatímco jste ještě stále svěží, a vytvořit si tak lepší podmínky pro sebe dlouhodobě.

4. Neexistují žádná pravidla

Pamatujte si, že v přežití neexistují žádná pravidla, není to fotbal. Přežití je vyčerpávající zápas, kde není žádný rozhodčí, aby vám dal čas, nebo zdravotník, který vás obváže. Jste sami a vaše trofej je váš život.

5. V první řadě pečujte o sebe

Pokud se brzo zraníte, nepomůžete už nikomu. To nemusí nutně znamenat, že například skryjete omezený přívod vody. Znamená to, že se rozhodujete na základě vašich silných stránek a toho, co umíte. Pokud zůstanete silný, budete mít větší šanci pomáhat ostatním.

6. Zkoumejte vše, co je ve vašem okolí, a klaďte si otázky

Jaké zdroje máte k dispozici? Co můžete ve vašem okolí využít ke zlepšení vašeho stavu? Co máte na sobě? V situacích přežití si vždy kladu otázky. Co dělám? Proč něco nefunguje? Proč můj oheň včera uhasl? Bylo to dřevem, nebo něčím jiným? Co mohu použít k odsávání vody? Jak mohu lovit? Vaším cílem je, abyste se stal pánem svého prostředí ve všech aspektech.

7. Naslouchejte hlasu ve vaší hlavě

Naučte se respektovat a poslouchat hlas vašeho podvědomí. Tři vteřiny nemyšlení vás mohou zabít rychleji než smrtelné hadí kousnutí, takže používejte svůj mozek a napojte se na své pravěké smysly. Nehoda způsobená impulsivním rozhodnutím vás může stát život.

8. Smích

Možná si říkáte, že jsem se zbláznil. V čem vám může smích pomoct v přežití? Já osobně jsem zjistil, že smích, případně dělání si legrace ze sebe, pomáhá zmírnit negativní myšlenky, odbourává stres a pomáhá vidět určité aspekty přežití v širších souvislostech.