Souboj auta s vlakem, skok s jaguárem, honička s policejním autem. Modří už vědí. To je přece Top Gear, nejslavnější automobilová show na světě, kde vlastně nikdy nešlo o recenzi auta, ale hlavně pobavit diváky. A aby moderátoři pobavili sami sebe.

Jenže… Ne. Tohle je rozpis nového českého pořadu Auto Moto Revue, který vůbec nezastírá, kde bere inspiraci. „Ano, Top Gear je naším vzorem a rozhodně se za to nestydíme. Není na tom vůbec nic špatného. I v jiných lidských aktivitách máme vzory, ke kterým se chceme přiblížit či je dokonce pokořit. Tréninkové podmínky máme sice o něco chudší, ale naše snaha je maximální a upřímná,“ píše v diskuzi u oficiálních stránek pořadu Aleš Valenta, jeden ze čtyř moderátorů nového pořadu a ta tvář, která má přitáhnout diváky.

Což o to, přát to nejlepší samozřejmě budeme, ale velkou dávku skepticismu si dovolíme už nyní. Inspirovat se u zahraničního pořadu je jedna věc, zkusit ho dohnat pak zase druhá. A protože Auto Moto Revue přebírá zčásti scénáristické nápady původní verze, srovnávat prostě musíme. Ačkoliv první díl AMR vyjde až prvního března v podvečer (a my se docela těšíme), věříme tomu, že to nadchne jen blázny do aut. Fanoušky Top Gearu zcela jistě ne.

1. Top Gear není primárně spotřebitelský pořad, tam se auta nerecenzují. Je to zábavný pořad, který sem tam uvede důležitá fakta, ale uvede je tak, že si divák ani nevšimne, že je poučován. Testy aut probíhají jaksi mimochodem a ten úplně první řádný test auta se objevil až ve dvanácté řadě, tedy šest let po začátku vysílání, kdy zelený Ford Fiesta jezdil v obchodním domě a pak se vylodil na pláži.

2. Auto Moto Revue moderují čtyři lidé, rozhlasový moderátor Šimek, sportovec Valenta a dva profesionálové. Rallye jezdkyně Maňovská a zkušený jezdec Rallye Dakar Kalina. Tým Top Gearu naopak staví na tom, že v něm jsou a uvádějí ho lemplové. James May je vystudovaný hudebník-pianista, Jeremy Clarkson je vystudované nic, protože ho ze školy vyhodili a on začal s provinční novinařinou, a Richard Hammond je vystudovaný umělecký povaleč, krásně maluje, fotí a občas by mohl zprodukovat nějaký televizní pořad. Profesionálové v týmu by mohli pořadu ublížit.

3. Rozpočet. Hlavně ten rozpočet. Na Top Gear se divá pravidelně něco kolem 450 milionů diváků celosvětově, to je více než na závody Formule 1. Top Gear je navíc zapsán v Guinessově knize rekordů jako nejsledovanější fakticko-zábavní pořad. Není divu, že taková monstrshow vyžaduje monstrózní rozpočet. Díky němu na obrazovce vidíme všechny tyhle šílenosti a nejnovější superauta. Všechny ostatní pořady o autech (všechny!) jsou jen tulákem z Nemanic.

4. Chemie mezi moderátory. Clarkson, Hammond a May nejsou jen kolegové, jsou to životní přátelé. Prošli si spolu radostmi i starostmi, plakali u lůžka, když Hammond po havárce málem zemřel, trávili spolu čas na cestách 14 dní v jednom stanu, museli před sebou vykonávat potřeby, dělit se o jídlo a o prádlo, znají své manželky, děti a… Své milenky a nevěry. Už 10 let žijí tihle tři vedle sebe a spolu, to je prostě na pořadu vidět.

5. Auto Moto Revue by se mělo spíše inspirovat Fifth Gearem (Pátý stupeň), což je britská motoristická odnož pro technické milovníky aut. Zatímco Top Gear je hřiště, kde děti z družiny řádí na písku a mlátí se hračkami, Fifth Gear je maturitní třída, která se chystá na zkoušky. Taky jsou tam čtyři moderátoři, taky jsou mezi nimi profesionálové a občas si taky dopřejí nějaký ten závod, ale dávají vám užitečné spotřebitelské rady a k tomu je AMR hlavně určeno.

6. Televizní štáb. Dneska už je kameramanem málo vyškolených profíků, spíše jsou to předělaní technici. Kamera ale dělá na Top Gearu více jak polovinu práce. Produkce pořadu má ve svém arzenálu ta nejdražší děla, k tomu hromady pojízdných jeřábů a závěsných kamer na autech. Jejich vybavení by jim závidělo i studio 20th Century Fox. Práce s kamerou, se světlem a úhlem snímání je alfou omegou britského pořadu.

7. Nové Auto Moto Revue není ani kočka, ani pes. Chce dělat šílenosti po vzoru Top Gearu a zároveň se dozvídáme, že zde bude právní poradna a sekce o technických novinkách. Tohle měl nový Top Gear v první řadě taky, ale nefungovalo to, zpřeházeli proto celý koncept. Buď jste ryba, nebo rak, zatímco Top Gear je na jedné vlně šíleností a celé to má problém stlačit do 60 minut, AMR je půlhodinový pořad, do nehož se má vejít dort od pejska a kočičky. Neumíme si to představit.

8. Velká očekávání nemáme a stejně tak by neměli mít sympatičtí moderátoři AMR, vlastní cesta je v tomto případě plus. Všichni víme, že Top Gear je koláč, do nějž se kousat nemá, a kdo to zkusí, dopadne vždy zle. Nepovedla se ani jedna licenční mutace tohoto pořadu, nepovedly se ani amatérské pokusy fanoušků. Je třeba se s tím smířit a spíše si brát z tohoto pořadu jen to, co je zajímavé a co by mohlo ozvláštnit děj, a opravdu se jen inspirovat, nikoliv se snažit kopírovat nápady.

P.S. Upoutávka vypadá skvěle. Doufáme, že bude odpovídat i náplni pořadu.