Frivolní pravidlo přišlo v britských pobočkách Marks & Spencer jako blesk z čistého nebe. Vedení tradiční britské obchodní značky vydalo před Vánoci rozhodnutí, že muslimští zaměstnanci mohou v potravinové sekci odmítnout obsloužit zákazníka, pokud se chystá nakupovat vepřové nebo alkohol. Zákazníci byli u pokladen odmítáni a museli si počkat na nemuslimskou obsluhu, která je odbavila, nebo markovat nákup po částech u jiných pokladen. Stačil jeden jediný den zavedeného pravidla, aby veřejnost a britský tisk rozmázly politováníhodnou promuslimskou politiku řetězce do nevídaného skandálu.

Faceboooková stránka řetězce M&S je doslova zavalena výhrůžkami naštvaných Angličanů, kteří vyzývají k bojkotu značky, komentátoři anglických novin svádějí sloupkařskou bitvu k tématu, vedení řetězce se zaleklo tsunami odporu. Nátlak rozzlobených Britů byl tak obrovský, že jediným správným krokem bylo odvolat své absurdní pravidlo. Na ostrovech je 700 poboček M&S, kterým, hlavně v této době, hrozí finanční ztráty z odlivu zákazníků, vedení společnosti urazilo Brity a zašlo až příliš daleko.

Dnešní ráno bylo tedy nejspíš ve znamení narychlo svolané porady, neboť britské servery dopoledne vydaly omluvu a prohlášení vedení řetězce: „Zákazník je pro nás vždy na prvním místě, kdekoliv, kde máme zaměstnance, jejichž přesvědčení jim nedovoluje operovat s určitými potravinami či nápoji, se snažíme je umístit na vhodnější místa, jako třeba sekce s oděvy.“

Podle britských komentátorů ale přišlo sypání popelu na hlavu až příliš pozdě, ale hlavně k této situaci nemělo vůbec kdy dojít. Tím spíše, že M&S je, jak již bylo několikrát zdůrazněno, výlučně britská značka, založená běloruským židovským přistěhovalcem sirem Michaelem Marksem, který k podnikání přibral Brita Thomase Spencera a od roku 1884 budují maloobchodní řetězec zaměřující se na anglickou módu a lahůdkářské zboží. Úspěšná značka samozřejmě expanduje i mimo Británii, v Česku patří řetězec se svými asi 23 pobočkami mezi velmi oblíbené obchody, a to právě i díky své potravinové sekci.

Promuslimské rozhodnutí řetězce vyvolalo nevoli i zde, čeští zákazníci se obracejí na facebookovou stránku s dotazy, zda podobné pravidlo by platilo i u nás, pokud by v obchodě pracovali muslimští zaměstnanci. Poznámka to není od věci, rozhodnutí britského vedení sice platí, respektive dva dny platilo jen pro Anglii, ale jedná se o interní politiku jedné značky, která by mohla být závazná pro všechny pobočky. Český Marks & Spencer se svým zákazníkům snaží situaci vysvětlit a ubezpečit je, že v naší zemi žádné omezení nenastane.

Ať už si vedení společnosti neuváženým krokem zavařilo jakkoliv, sympatické je, že u nás se řetězec snaží se svými zákazníky přímo komunikovat. To britský oficiální Facebook Marks & Spencer stále mlčí