Jestli se vám čas od času taky stane, že na večírek vyrážíte s nevinným cílem pozdravit své známé a dáváte si předsevzetí, že do půlnoci budete určitě doma, protože ráno musíte vstávat, ale pak se hodiny zázračně přetočí, nastane nevysvětlitelná chyba v Matrixu a vy najednou odemykáte své vchodové dveře za rozbřesku, víte, o čem je řeč…

Stejně na tom budete ale i vy, kteří jste se jen nestihli připravit na zkoušku nebo na prezentaci v práci a takzvaně „házíte nocovku“!

Ať už jsou vaše důvody neulehnout do postele jakékoliv, po probdělé noci k vám ráno nebude milosrdné zkrátka nikdy!

Nejde jen o to, že se vám únavou budou zavírat oči, ale každá část vašeho těla vám bude nemilosrdně hrozit prostředníčkem.

Víte proč?

Podle nejnovějších studií stačí jedna probdělá noc a vy musíte čelit zvýšenému riziku nehody či úrazu, přičemž pravděpodobnost je stejná, jako byste měli v krvi 0,8 promile alkoholu. A teď si představte, že k únavě a nevyspalosti ještě přičtete alkohol…

1. Špatná nálada

Během únavy se proto připravte na vyšší podléhání stresu, vlnu deprese, zvýšené vnímání negativních účinků nebo sníženou schopnost ovládat emoce.

2. Tloustnutí

Nedostatek spánku si vaše tělo kompenzuje pocitem hladu a s ním související vyšší spotřebou jídla. Vědci ze Stanfordovy univerzity dokonce zjistili, že po noci s krátkým nebo vůbec žádným spánkem se zvyšuje náš Body Mass Index.

3. Nulové komunikační schopnosti

Podle jedné americké studie ovlivňuje spánková deprivace přední laloky mozku, které jsou zodpovědné za komunikaci. Takže i naše schopnost soustředění bude hodně snížená.

4. Nulová výkonnost

Spolu se schopností soustředění se při nedostatku spánku prudce snižuje i přesnost. Také nezvládáme více úkolů najednou jako v lepších časech.

5. Nulová paměť

Nedostatek spánku ovlivňuje thalamus, což je část mozku, jež spolu se spánkovým lalokem určuje schopnost rozeznávat obličeje. Zároveň s tím je ovlivněna i slovní paměť.

6. Riziko onemocnění

Je dokázáno, že pokud jsme nevyspalí, jsme mnohem náchylnější k různým nemocem. Ale bohužel ne jen k těm banálním. Mnoho studií potvrdilo, že nedostatek spánku snižuje celkovou imunitu a zvyšuje náchylnost k vážným onemocněním. Hrozí tak vyšší riziko například cukrovky nebo pravděpodobnosti rozvoje rakoviny.

A to je dost důvodů zalézt dnes do postele zase o trochu dřív, nemyslíte?