Snídaně je pro hodně lidí nejdůležitějším jídlem za celý den. A tak si na ní dávají záležet. Jenže když si myslíte, že snídáte zdravě, realita může být často jiná.

Časopis dTest udělal test a prostudoval 58 výrobků těchto cereálních snídaní a potravin určených k snídani, které si každé ráno často dopřáváme.

Pokud snídáte například čokoládové cereálie, müsli nebo extrudované lupínky se sušeným ovocem, máte nejspíš už za hodinu zase hlad. Posnídali jste totiž jen pořádnou dávku sacharidů. Na pocit hladu mají totiž velký vliv cukry, které zvyšují hladinu inzulínu v krvi a způsobují velké výkyvy.

"Nakoupili jsme produkty typu müsli, lupínky, instantní kaše, sušenky, cereální nápoje a extrudované plněné polštářky. Většina z nich obsahuje velké množství cukru, ten tvoří čtvrtinu až třetinu obsahu. Absolutní sladkou špičkou jsou výrobky typu křupavých obilných lupínků nebo polštářků s náplní. Například Penny Choco Chips a Goody Morning Pillows z Lidlu obsahují ve 100 gramech výrobku 37 gramů cukru, to jsou asi tři polévkové lžíce. Předpokládáme, že podobné produkty jiných značek na tom budou podobně,“ říká Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

Podle Hoffmannové vyčerpá dospělý člověk stogramovou porcí těchto malých obdélníčků nebo hnědých lupínků více než polovinu maximální denní dávky přidaných cukrů, kterou doporučuje Světová zdravotnická organizace. Do této dávky se nezapočítávají jen cukrovinky, ale i slazené nápoje, skryté cukry v polotovarech a průmyslově zpracovaných potravinách, v medu a ovocných šťávách.

Cereálie, na kterých si pochutnáváme k snídani, jsou většinou prázdné potraviny zbavené nutričních látek. Tím, že jsou sladké, jich sníme mnohem více. A tato přeslazená chuť je návyková. Díky těmto produktům začal člověk toužit po sladkém mnohem více.

Konzumace těchto výživově chudých potravin vede k uvolňování dopaminu. Ten přináší pocit štěstí, ale když ho konzumujete hodně, vede až k závislosti.

Cukr se v cereáliích objevuje v různých formách. A to v podobě řepného a někdy i třtinového cukru, ale také jablečného sladu a glukózo-fruktózového sirupu. Výrobci také používají proslazené či sušené ovoce nebo med.

Pokud se tak nasnídáte těchto sladkých cereálií a prosedíte celý den v kanceláři, cukry se vám uloží do tukových buněk. Pokud totiž člověk konzumuje nadměrně potraviny, které překypují sacharidy a postrádají ostatní živiny, můžou se objevit hormonální problémy, obezita a diabetes II. stupně.

Podle výzkumu dTestu objevili nejméně cukru v kukuřičných lupíncích. Nestlé Corn Flakes obsahují necelou desetinu cukru, což je asi jedna a půl lžičky cukru ve 100 gramech.

U slazených instantních ovesných kaší, jako je Dr. Oetker, Porridge Chocolate z Kauflandu nebo Dobrá kaše Bona Vita, už člověk musí počítat s přísunem více než jedné polévkové lžíce cukru v 65gramovém balení, ve 100 gramech jsou to lžíce dvě. Více než čtvrtina cukru je u sušenkových snídaní jako Bebe Dobré ráno, ale i u Fitness Fruits je asi 26 gramů cukru ve 100 gramech výrobku.