Každou noc míváme hned několik snů, ty se dostavují v lehčí spánkové fázi zvané REM. Nejlépe registrujeme sny, které se nám zdají před probuzením.

Když si někdo sny dlouhodobě nepamatuje, či se dokonce domnívá, že žádné sny nemá, signalizuje to, že některé záležitosti v jeho životě, případně i zdravotní stav, nejsou zcela v pořádku.

Sny se totiž mohou dotýkat toho, co si člověk nechce připustit – realita může být příliš tíživá, podvědomí to neumí zpracovat – natož to řešit. Nemalou snahu vyžaduje už samotné přiznání si, že máme nějaký problém. Pokud to však dokážeme, potom si sny snáze uvědomíme.

Prožíváme-li náročnější období, objevuje se mnohdy v našich snech více násilí, krve a vražd. Tyto hrůzostrašné sny bývají pocitově velice silné. Příjemné a pokojné sny naopak značí, že jsme v pohodě.

Před nočními můrami vás efektivně uchrání lapač snů, ale i lucidní snění. Během lucidních snů si spící lidé plně uvědomují, že sní, což jim umožňuje upravovat si děj a podobu snu.

Někdy může absence snů znamenat, že byste si měli dopřát více odpočinku, respektive spánku. Když jste přepracovaní a večer doslova padáte únavou, sny si budete pamatovat mnohem hůře, zdali vůbec, stejně tak u přerušované­ho spaní.

Jak si sny lépe vybavit?

Až půjdete spát, usínejte s myšlenkou, že budete snít a sen si zapamatujete. Důležité také je, abyste se probouzeli pomalu a ihned se snažili vzpomenout si na detaily onoho příběhu i pocity, jež ho doprovázely.

Při rychlém vstávání se mozek okamžitě přepne na další činnost a informaci o tom, co se vám zdálo, jednoduše vypustí. Nesmíte si tedy dovolit jiné myšlenkové pochody.

Připravte si na noční stolek tužku a papír, popřípadě snový deník. Jakmile se probudíte, i v noci, veškeré vzpomínky si zapište. V průběhu dne se k zaznamenaným údajům vracejte, je docela možné, že se ještě na něco rozpomenete.

eXtra tip:

Než se uložíte ke spánku, dejte si pod polštář, postačí i volně do postele, ametyst. Tento magický kámen s ohromnou ochrannou sílou nejenže zahání nespavost a zajišťuje klidné spaní, ale pomůže vám zapamatovat si blahodárné sny, které vám navodí, a porozumět jim.

Pamatujete si, o čem sníte?