Život v mýtu

Vzhledem k jejich sepětí s přírodními silami se pro ně stalo i něco tak zdánlivě bezvýznamného jako pučící květy znamením, že některá zvířata budou migrovat přes jejich území. Například když na keřích vyrazily žluté květy, věděli, že kolem poletí husovci na své každoroční cestě z močálu do bažiny, a tak na ně mohli líčit pasti. Pro domorodce byla magie neoddělitelná od přirozeného světa a život byl pouze pokračováním rituálů. Jejich tradice je ústní, předávaná prostřednictvím mýtu a rituálu a také pomocí zobrazení na stěnách jeskyní a skalních útvarech. Tyto obrazy často líčily příběhy z „Doby snění“, kdy bohové stvořili lidské bytosti z rostlin, zvířat a přírodních sil, které se staly jejich totemy nebo ochrannými duchy. Mýty často hovoří o velké síle písní – bohové zpěvem proměňovali bytosti a lidé se často uzpívali k smrti.

Vše začíná snem

„Snění“ je základem a smyslem života australských domorodců. Je to beztvarý stav, z něhož vznikly různé nebeské bytosti, začaly formovat zemi a přinesly kulturu, právo, rituály a náboženství pro domorodý lid. Pojem „Snění“ se od jiných mýtů o stvoření liší v tom, že je nadčasový a rituály a malby na posvátných místech stále existují. K nadpřirozenému světu se obracejí všichni Austrálci, nejen jejich šamani, protože věří, že v čase Snění spatřily nebeské bytosti (Numbakulla) – bytosti bez končetin a smyslů (Inapwerta), slitovaly se nad nimi a stvořily z nich lidi. Všichni lidé jsou ale stále zakořenění v entitách, z nichž vznikli, ať už je to zvíře, rostlina či minerál. Totemy tak potvrzují to, co domorodec byl a stále je v čase Snění. Totem je nejdůležitějším prvkem ve vztahu člověka a přírody, protože všichni členové kmene se považují za potomky určitého zvířete, rostliny či minerálu. Tato totemická figura je vždy spjata s určitým územím, tudíž je i země považována za posvátnou, protože ji obývají duchové předků.

Ceremonie a rituály

Austrálci počítali čas na počet spánků a čas slavností se řídil podle Měsíce. Většina z nich se týká oslav stvoření člověka a všeho živého, rituálů za úrodnost země, narození dítěte, iniciace mezi dospělé, sňatků a pohřbů. Iniciace v pubertě je jedna z nejdůležitějších ceremonií a je opakováním cest mytických hrdinů. Někteří psychologové považují absenci takového rituálu v západní společnosti za hlavní příčinu toho, proč stále více lidí není schopno přijmout zodpovědnost za svůj život a chovat se jako dospělý. Velká důležitost byla přikládána také rituálu Kunapipi a Duhového hada, jehož dílem jsou řeky, skály a další přírodní útvary. Duhový had je archetypem muže, zatímco Kunapipi, Matka Země, je archetypem ženy. Někdy se zjevuje v podobě dvou sester, jindy v podobě svých dvou dcer. Provedení rituálu je nezbytné pro to, aby se dostavily životodárné monzunové deště.

Věštění

Austrálci nepředpovídali budoucnost a budoucnost jednotlivců už vůbec ne. Jejich způsob věštění budoucnost spíše utvářel tím, že objevoval rozpory v životních silách, čímž mohl každý dojít k harmonii. Moudří muži, takzvaní megikarové, používali k tomuto věštění krystaly křemene, který byl považován za zamrzlé světlo. Bylo jich celkem 9 a každá strana kamene reprezentovala jednu z šestnácti sil napovídajícího ducha, devátý kámen byl ponechán Otci Stvořiteli. Výklad znamení byl dosti volný a spíše měl nutit k zamyšlení. V tomto ohledu se podobal věštění z tarotových karet, přestože jako pomůcka byly použity pouhé kamínky.

Závěrem

Jakkoliv technologicky nevyspělí mohou být vynálezci bumerangu, kteří žili po 40 000 let v odloučení od okolního světa, jejich mýty a způsob života může i členům naší zcela odlišně laděné společnosti poskytnout myšlenky, jimiž se stojí za to zabývat.

Poskytovatel služeb: E.M.A. Europe, s.r.o., tech. zaj. Materna, 1 SMS/max. 46 Kč, P. O. Box 14, 110 05 Praha 015, www.ema.bzwww.platmobilem.cz