České děti se podle výsledků Evropské školní studie o alkoholu a jiných drogách umístily na alarmujícím prvním místě v pití alkoholu. A s přehledem porazily všechny evropské státy.

Asociace nestátních organizací nyní přišla s kampaní zaměřenou na děti a mladistvé „Zůstaň nad vlivem“. Jde o pilotní ročník celostátní kampaně, která se zaměřuje na prevenci závislostí u dětí a mladistvých v České republice. Do projektu se zapojily i celebrity jako nejlepší lezec světa Adam Ondra nebo youtubeři Peeetaaa, Fatty a Fayne.

„Na následky požití alkoholu zemře u nás ročně čtyři sta lidí. Dlouhodobé kampaně pomohou změnit vnímání vztahu veřejnosti nejen k alkoholu, ale i k dalším návykovým látkám u dětí a mladistvých,“ řekla předsedkyně Asociace nestátních organizací Helena Rampachová.

V kampani se nepoučuje ani nemoralizuje. Základem jsou soutěže a motivační videa patronů na sociálních sítích, kde kampaň běží. Změnit postoj mladé generace k návykovým látkám je totiž podle odborníků běh na dlouhou trať.

„Chceme, aby si uvědomovaly, že pití alkoholu není úplně běžná věc, že může být stejně nebezpečné jako užívání jakýchkoliv jiných návykových látek,“ vysvětlila Helena Fialová, vedoucí sekce primární prevence asociace.

„Do problému se může dostat kdokoliv. Nesmírně důležité ale je, aby člověk v takové situaci věděl, kam se může obrátit pro kvalifikovanou a účinnou pomoc,“ dodala Rampachová.

Asociace nestátních organizací je střešní organizací sdružující adiktologické a sociální služby pro osoby ohrožené závislostmi. Vznikla v roce 1995 a dnes sdružuje přes dvacet klíčových organizací zabývajících se prevencí a léčbou závislostí v České republice.