Brno se možná konečně zbaví pocitu méněcennosti kvůli tomu, že nemá metro. Jihomoravští politici oživili šest let starý projekt, který počítá s výstavbou podzemní dráhy spojující sever a jih města. Plán už má hotovou nejenom studii proveditelnosti, ale i jízdní řády.

Soupravy mají vyjíždět každých pět minut a na trase vedoucí od severu k jihu zastaví na patnácti zastávkách. Brňanům se tak zkrátí čas strávený cestováním o polovinu.

Nemá ale jít o klasické metro, které už od 70. let jezdí v hlavním městě. V Brně chtějí postavit takzvaný severojižní diametr, který nespojí jen okraje města, ale i přilehlé obce Tišnov a Slavkov. Mezi nimi by vlaky měly jezdit každou půlhodinu.

Zástupci Jihomoravského kraje nyní chtějí přesvědčit stát, aby jim na projekt kývl. Kraj ani město na něj totiž nemají peníze. Zároveň jej chtějí spojit s plánovanou modernizací hlavního nádraží. „Požadujeme, aby nová vláda v rozhodnutí řekla, že má jít o navazující stavbu na modernizaci železničního uzlu,“ řekl dopravní náměstek brněnského primátora Matěj Hollan (33).