1. Jahody Obsahují více vitamínu C než pomeranče, pomáhají chránit žaludek a napomáhají při problémech se žaludečními vředy. Jsou plné vlákniny a patří mezi ovoce s nejnižším obsahem kalorií (30 kcal/100 g). Zlepšují také proudění krve v tepnách.

2. Borůvky Patří mezi nejoblíbenější divoké ovoce s největším obsahem antioxidantů (karoten, antokyan, pterostilben) z kategorie ovoce. Mají vysoký obsah železa a také snižují hladinu cukru a cholesterolu v krvi. Dále chrání sliznice, posilují cévní systém a prokrvení končetin.

3. Mandle Jsou jedním z nejbohatších rostlinných zdrojů vápníku, fosforu a mají značné množství hořčíku,draslíku a železa. I když jsou mandle bohaté na tuky, nezvyšují hladinu cholesterolu v krvi. Jsou vhodné pro těhotné ženy, a to z důvodu velkého množství minerálů, důležitých pro vývoj dítěte a tvorbu mateřského mléka.

4. Rajčata Jsou bohatá na draslík, který působí na vylučování vody a moči z těla. Podporují tvorbu hormonů díky značnému množství zinku, který obsahují. Také podporují tvorbu vazivové tkáně a vlákninu aktivující trávení. Rajčata mají dobrý vliv na pokožku a doporučují se diabetikům. Napomáhají i při onemocnění ledvin nebo při srdečních chorobách.

5. Špenát Obsahuje 3 mg železa na 100 g, což je více než maso. Je to nejvýznamnější listová zelenina a díky vysokému obsahu vitamínů a minerálů má obrovskou výživnou hodnotu. Obsahuje vitamín A, a to hlavně značné množství betakarotenu. Také retinol má skvělý účinek na zrak. Více informací najdete ZDE

6. Olivový olej Obsahuje vitamíny A, D, K, E a podporuje další vitamíny rozpustné v tucích a vstřebávání do organismu. Zpomaluje stárnutí a podporuje funkce žlučníku a vstřebávání vápníku .Také působí proti nadýmání a zácpě a snižuje hladinu cholesterolu.

7. Tmavá čokoláda Má blahodárné účinky na srdce, cévy a krevní tlak. Snižuje také srážlivost krve a riziko infarktů. Obsahuje spoustu flavonoidů, působících jako antioxidanty omezující vznik rakoviny. Zlepšuje psychiku a a omezuje pocity úzkosti, také má příznivé účinky na aktivitu mozku.

8. Avokádo Má protizánětlivé účinky a také pozitivní účinky na zrak. Avokádo má nízký glykemický index a neobsahuje žádný cholesterol ani sodík. Najdeme v něm spoustu vitamínů jako vitamín C, E a B. Dále obsahuje draslík a hořčík. Pomáhá také při spalování tuků a dokáže značně snížit hladinu cukru v krvi.

9. Brusinky Obsahují spoustu vitamínu C a vlákniny. Jsou bohaté na draslík a antioxidanty. Brusinky snižují riziko zánětů a posilují organismus v době nemoci nebo virózy. Snižují množství bakterií v ústech a zabraňují zubnímu plaku. Také jsou skvělé jako prevence paradontózy a zamezují zubnímu kazu. Snižují cholesterol a chrání cévy a srdce.

10. Zázvor Obsahuje vitamín A, B1, B2, C, E, a minerální látky jako sodík, hořčík, fosfor, draslík, vápník a železo. Má relaxační účinky, působí jako afrodiziakum, ale také posiluje imunitní systém. Napomáhá při hubnutí, stimuluje krevní oběh a snižuje cholesterol. Má blahodárné účinky na onemocnění dýchacích cest.

11. Tuňák Obsahuje velké množství vitamínů a minerálů , a to především vitamín A, B12, B6 a z minerálů sodík, draslík, fosfor a selen. Tuňák obsahuje spoustu omega-3 mastných kyselin a přispívá tak ke zdraví mozku, očí, srdce a pokožky. Je skvělý proti chronickým zánětům a posiluje imunitní systém.

12. Bílý čaj Má silné antivirové a antibakteriální účinky a velké množství antioxidantů. Napomáhá při léčbě virů a posiluje imunitní systém. Má skvělé účinky na pokožku a omlazuje. Aminokyseliny L-theanine pomáhají bojovat se stresem a antioxidanty působí prospěšně také na zažívání, kosti, srdce a celkovou kondici.

13. Kurkuma Přispívá k budování imunity, má blahodárné účinky na zažívací potíže a poškození jater. Také působí proti zánětům žaludku a tenkého střeva. Kurkuma dokonce dokáže potlačit časný vývoj rakoviny a napomáhá při změnách krevního tlaku. Chrání pleť proti akné, reguluje nadměrnou činnost mazových žláz a prokrvuje obličej. Více podrobností o kurkumě najdete ZDE

14. Červené víno Obsahuje množství antioxidantů jako katechin, epikatechin, proantokyanidiny nebo resveratrol. Konzumace červeného vína snižuje riziko rakoviny, demence, deprese a inzulínovou rezistenci. Umírněná konzumace má pozitivní vliv na lidské tělo a organizmus.

15. Mořské řasy Obsahují velké množství vitamínů a důležitých látek jako sodík, zinek a hořčík. Mořské řasy obsahují také celou škálu vitamínů B, které napomáhají odolnosti vůči stresu. Obsahují síru, která má skvělé protizánětlivé účinky hlavně pro lidi, které trápí astma, alergie nebo artróza.

16. Zelený čaj Obsahuje minerální látky, třísloviny, stopové prvky, ale i éterické oleje. Zrychluje metabolismus, obsahuje vitamín C. Má také protizánětlivé účinky, zklidňuje žaludek a snižuje riziko rakoviny nebo srdečního infarktu. Zelený čaj také obsahuje velké množství fluoru, který značně snižuje tvorbu zubního kazu. Obklady ze zeleného čaje také pomáhají při hojení popálenin.

17. Hnědá rýže Tato potravina má snížený obsah škrobů, což znamená, že uvolňuje do krevního oběhu glukózu postupně, a tak zabraňuje výkyvům nálad. Navíc obsahuje vitamíny B1 a B3 a kyselinu listovou. Má vysoký obsah vlákniny a obsahuje mnoho stopových minerálů. Člověk se po hnědé rýži cítí lépe a šťastnější.

18. Houba shiitake Obsahuje velmi silný antioxidant L-ergothionin, který pomáhá chránit pokožku před stárnutím tkání. Dále obsahuje vitamín C, železo, vlákninu a bílkoviny. Používá se i jako afrodiziakum. Funguje jako prevence proti vysokému krevnímu tlaku, rakovině, tuberkulóze a snižuje vedlejší účinky chemoterapie. Více informací o této zdravé houbě naleznete ZDE

19. Chia semínka Chia semínka mají vysoký obsah vlákniny, bílkovin a omega-3 mastných kyselin, a tak zlepšují metabolismus. Obsahují vápník, fosfor, hořčík a bílkoviny. To jsou velmi důležité látky pro naše tělo. Semínka předčí i většinu mléčných produktů. Mohou být proto velmi vhodným doplňkem stravy pro člověka s intolerancí na mléko a produkty z něj.

20. Řepa Obsahuje obrovské množství minerálních látek jako železo, vápník, draslík, zinek a hořčík. Čistí tělo od radioaktivních látek a je vhodná při ekzému, lupénce, ozařování a chemoterapii. Regeneruje játra, pomáhá při chudokrevnosti a léčbě žaludečních vředů. Je skvělá pro těhotné ženy, řepa dodává potřebnou výživu a chrání dítě před nemocemi a vrozenými vadami.

21. Čočka Čočka je bohatá na esenciální kyseliny, které naše tělo přeměňuje na potřebné bílkoviny. Má vysoký obsah železa, bez kterého se budete cítit unavení a vyčerpaní. Pokud vaše buňky nemají dost železa, dostaví se brzy stres a únava. Čočka navíc dodá tělu vápník, draslík, hořčík, zinek, vitamíny skupiny B a vlákninu, která pomáhá i při zažívání.

22. Vejce Jsou skvělým zdrojem bílkovin a snižují vysoký krevní tlak. Obsahují vitamíny B, C, D, E a K. Snižují hladinu cholesterolu a také jsou zdrojem vápníku. Látky, které vejce obsahuje, pomáhají snižovat riziko srdečních onemocnění. Dopomáhají také k lepšímu imunitnímu systému.

23. Kefír Léčí ledviny, plíce, záněty průdušek, tuberkulózu a cukrovku. Zlepšuje činnost jater a žlučníku. Zpomaluje stárnutí, vylepšuje pleť a léčí vnitřní i vnější záněty.

24. Losos Je skvělou potravinou proti stresu a depresi, přispívá ke kráse naší pleti díky vysokému podílu vitamínu D a omega-3 mastných kyselin, které bojují proti vráskám i proti akné. Losos také obsahuje pro život nezbytné minerální látky, například selen. Ale pozor, není losos jako losos. Losos z divoké vody bude vždy lepší, než jsou ryby z různých farem, kde je krmí granulemi.

25. Pomeranče Vitamin C, který vaše tělo z pomerančů snadno vstřebá, pomáhá přirozeně snižovat hladinu stresu a snížit váš nestabilní krevní tlak do normálu. Vitamín C také pomáhá léčit při nachlazení, hojení ran a popáleninách.

26. Fazole Fazole mají jen minimum tuku, složeného z nenasycených mastných kyselin. Snižují hladinu LDL cholesterolu a stabilizují cukr v krvi. Jsou ideální pro diabetiky a obsahují velké množství vlákniny. Napomáhají při hubnutí a udržení si hmotnosti.

27. Jablka Díky vysokému podílu vitamínu C jsou jablka srovnatelná například s pomeranči. Jsou tedy skvělá jako prevence proti nachlazení. Některé sloučeniny nacházející se v tomto ovoci údajně omezují nárůst nádorových buněk. Lidé, kteří sní denně alespoň jeden kus tohoto ovoce, snižují riziko vzniku rakoviny dutiny ústní, jícnu, tlustého střeva, vaječníků a prostaty až o 42 %!

28. Quinoa Quinoa obsahuje vitamín B2, vápník, hořčík, draslík, mangan a fosfor. Obsahuje vysoké množství bílkovin, jako například v rostlinách vzácnou aminokyselinu lysin. Je vhodná při zažívacích potížích a snižování krevního tlaku. Také je účinná jako prevence proti rakovině tlustého střeva a ledvin.

29. Černý čaj Podporuje zdraví ústní dutiny, jelikož obsahuje třísloviny, které eliminují růst bakterií. Černý čaj je skvělou prevencí vzniku cukrovky a pozitivně ovlivňuje zdravé fungování trávicího traktu. Zlepšuje průtok krve a napomáhá při hubnutí.

30. Brokolice Je plná vlákniny, vápníku, kyseliny listové, vitamínů A a C, beta-karotenu, draslíku a dalších živin. Konzumace potravin se zvýšených obsahem vitaminu C odstraňuje pocit únavy, zlepšuje činnost imunitního systému. Navíc je brokolice silným antioxidantem a podporuje celkovou obranyschopnost organismu. Také je bohatým zdrojem koenzymu Q10, který hraje klíčovou roli při produkci energie.