Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

Za jeho záchranu se bil i Jakub Železný: Ikonický železniční most chce Praha opravit

Železniční most na Výtoni.
Zdroj: Milan Malíček / Právo / Profimedia
+ Další 2 fotografie
stavba

Pražský železniční most ve Výtoni patří k ikonickým stavbám hlavního města. Jeho osud je však nejistý. Správa železnic ho v rámci plánované rekonstrukce plánovala zbořit a na jeho místě vystavit nový. Proti tomu se zvednul odpor, přičemž petici za záchranu mostu podepsalo na 15 tisíc lidí. V iniciativě za záchranu mostu se angažoval také moderátor Jakub Železný skrze Facebook. Praha nyní svým usnesením rozhodla, že chce most zachránit.

Praha podpořila rekonstrukci železničního mostu na Výtoni ve stávající podobě, zásadní je pro město i vybudování jeho třetí koleje. Ve čtvrtek to odhlasovalo městské zastupitelstvo. Správa železnic (SŽ) dříve zveřejnila záměr památkově chráněnou vrchní konstrukci mostu nahradit novou, proti se vzedmula vlna kritiky.

Jakub Železný: Je to můj most, nebourejte ho

Petici za zachování stávající podoby mostu podepsalo 14 680 lidí. Za zachování památky se angažoval mimo jiné moderátor ČT Jakub Železný.

Tohle je nejkrásnější most na světě. Unikátní technická a kulturní památka. Umělecké dílo, které výjimečným způsobem dováří panorama Prahy. Mám k tomu mostu opravdu hodně osobní, hodně soukromý, hodně emotivní vztah. Nedávno jsem se dozvěděl, že existuje studie, která říká, že ten most se dá rekonstruovat a zachránit. A proto já říkám jednoznačně, nebourat. Je to můj most. Náš most,“ říká Železný ve videu na Facebooku.

Správa železnic (SŽ) a ministerstvo dopravy poté k otázce uspořádaly mezinárodní kolokvium, sedm z deseti zúčastněných odborníků ve svých vyjádřeních doporučilo nahrazení konstrukce. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku, jak uvádí ČTK. SŽ dříve na podobu mostu vypsala mezinárodní architektonickou soutěž, jejíž výsledky představila loni na svých stránkách. Vítězný projekt počítá s tím, že zůstane zachována jen spodní část s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci nahradí nová.

Podle přijatého usnesení Praha souhlasí s nutností doplnění třetí koleje, zároveň však uznává památkovou hodnotu mostu a podporuje co nejrychlejší rekonstrukci „při zachování co nejvíce z charakteru, hmoty a duchu této stavby, která je reprezentována zejména obloukovou nýtovanou konstrukcí přes Vltavu“. Usnesení zároveň konstatuje, že rozhodnutí není na Praze, ale na ministerstvu dopravy a SŽ.

Zastupitelé také doporučili těmto institucím zpracovat porovnání harmonogramu a ceny variant řešení od nezávislé instituce a vyzvali také SŽ k uspořádání odborného semináře pro zastupitele k problematice mostu. Primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) dodal, že z pohledu města je jasná dopravní otázka a nutnost zvýšit kapacitu mostu. Podle dříve zvažovaných variant by v případě celkové rekonstrukce bylo nutné třetí kolej postavit vedle nynějšího mostu na nové konstrukci.

Většina expertů chtěla most nahradit

SŽ a ministerstvo dopravy nedávno na odborném kolokviu nechaly možnosti dalšího postupu zhodnotit deset vybraných expertů. Podle jejich zveřejněných stanovisek většina doporučila nahrazení stávající konstrukce. Například podle ředitele Kloknerova ústavu ČVUT Jiřího Kolíska se oprava, která zajistí odolnost očekávanému dopravnímu zatížení a dostatečnou životnost, zdá být neproveditelná. Další experti uvedli, že most je ve špatném stavu a jeho rekonstrukce by byla drahá, dlouhá a výsledek by měl výrazně nižší životnost než most nový. Pro rekonstrukci se naopak vyjádřil například švýcarský mostní odborník Eugen Brühwiler.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace. SŽ v minulosti neúspěšně usilovala o odejmutí památkové ochrany mostu.

Související články

Další články