Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

První problém při opravě Barrandovského mostu: Stavba má skoro měsíční skluz!

Demolice nájezdu na Barrandovský most.
Zdroj: eXtra.cz - Jiří Masojídek
+ Dalších 12 fotografií
rekonstrukce

Oprava Barrandovského mostu zatím šlapala jako po drátkách. Neobjevily se ani zásadní dopravní komplikace. Jenže nyní pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr v České televizi oznámil, že stavbaři nabrali při opravách skluz 27 dní. Zatím není jisté, jestli to znamená prodloužení uzavírky.

27 dní zpoždění nabrala oprava vytíženého Barandovského mostu v Praze. V České televizi to řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Zatím není jisté, jestli to znamená prodloužení uzavírky. Dělníci se budou snažit skluz dohnat.

V mostě je více armatur, než se myslelo

Důvodem zpoždění je zjištění, že je v mostě více armatur a jsou silnější, než se očekávalo, jak uvedl Scheinherr. Projekt podle něj uváděl 25milimetrové armatury, jenže v mostě jsou 32milimetrové. Práce měly původně skončit 2. září. „Nyní jsme ve fázi, že dokončujeme finální práce v rámci hlavní konstrukce mostovky. Probíhá předepínání ocelových lan uvnitř mostovky a následně budeme moci začít s povrchy,“ popsal aktuální stav prací Scheinherr.

„Pro nová lana se musí vyvrtat otvory, některé jsou však 10 metrů dlouhé a 10 metrů hluboké. V průměru mají otvory asi 10 centimetrů a vrtají se skrz příčníky nad jednotlivými opěrami,“ uvedl náměstek.

Nejvytíženější komunikace v Praze

Barrandovský most z roku 1983 je součástí městského okruhu. Denně ho přejede 140 000 aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze. Práce na celkové rekonstrukci budou rozloženy do několika let a potrvají vždy jen část roku při zachování omezeného provozu. Celkem vyjdou práce za všechny roky podle původních informací na 594,5 milionu korun.

Letošní první část oprav začala v pondělí 16. května. Na stavbě nyní pracuje kolem 60 až 70 dělníků, podle Martina Řediny z firmy Porr jich po nasazení třetí směny bude něco pod stovku. Dodal, že předtím je ještě potřeba na staveniště umístit speciální osvětlení, které nebude oslňovat řidiče. Nyní dělníci pracují 16 hodin denně ve dvou směnách. V současné době situaci komplikují i vedra, která vyžadují uzpůsobení režimu a větší počet pracovníků, uvedl Ředina.

Dělníci při první části oprav nejprve odstranili vozovku v jižní části jižního mostu a zbourali také nájezdovou rampu ze Strakonické ulice. Na jejím místě již vyrostla konstrukce nové rozšířené rampy.

Pokládka speciálního betonu

Na hlavním mostě nyní dělníci pokládají na očištěnou mostovku speciální takzvaný UHPC beton (ultra vysokohodnotný beton), jehož použití nebylo v původním projektu. Při pracích se však ukázalo, že na mostu je vyšší vrstva asfaltu, než se původně předpokládalo. Namísto části původní vrstvy tak dělníci dokončují pokládku betonu, který je vyztužen kovovými drátky a podle Scheinherra je při rekonstrukci mostu použit v ČR poprvé. Na něj pak přijde izolace a na konec asfalt.

Dodatečně zvolený postup sice bude znamenat zvýšení ceny, ale podle náměstka to prý stojí za to. "Zvýšíme životnost mostu až o několik desítek let," řekl. Dodal, že nutné změny projektu byly sice časově náročnější, ale s nasazením třetí směny by měl být splněn původní harmonogram letošních prací.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy