Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s užitím cookies souhlasíte.Rozumím
Trendy tagy Tomáš Řepka Jasmina Alagič StarDance 2019 Počasí

Nejnovější kauzy

Spor o reklamní plochy na zastávkách MHD: Praha tratí na mobiliáři. Jak dopadl audit?

metropole
Hlavní město Praha by se chtělo posunout dál na Západ. Přístřešky MHD Praha dostává od společnosti JCDecaux. Jak tato spolupráce funguje? Je pro hlavní město opravdu výhodná? Podle auditu na mobiliáři tratí.

Analýzu spolupráce mezi Prahou a společností JCDecaux prováděla poradenská společnost Pricewaterhou­seCoopers (PwC).

Společnost JCDecaux provozuje městský mobiliář výměnou za možnost umisťovat na něm reklamní plochy. V hlavním městě České republiky se jedná o asi 900 přístřešků a 2 500 reklamních ploch.

Magistrát hlavního města se chystá vypsat nový tendr, který má vybrat nového provozovatele tramvajových stanic, vitrín či stojanů na kola.

Společnost Pricewaterhou­seCoopers ve své analýze nechala Prahu porovnat s dalšími evropskými městy. Mimo jiné se zkoumaly podmínky spolupráce mezi radnicemi a společností JCDecaux v Londýně, Barceloně, Curychu, Paříži či Berlíně.

Z analýzy plyne, že proti srovnatelným evropským metropolím dostává naše hlavní město od společnosti JCDecaux zlomek toho, co inkasují v Berlíně nebo Curychu. Společnost JCDecaux tuto analýzu zpochybňuje a trvá na tom, že smlouva je pro Prahu výhodná.

Radnice podepsala stávající smlouvu s francouzskou společností JCDecaux v roce 1994 a její platnost končí v roce 2021. Z dokumentu PwC vyplývá, že půl milionu eur (necelých 13 milionů korun) představuje jen zlomek toho, co za obdobné služby dostávají jiné evropské metropole. V průměru to činí pouhých 2,8 procenta. Nejlépe je na tom Paříž s více jak 43 miliony eur. Při přepočtu na obyvatele je Praha na jedné dvacetině průměru srovnávaných měst, ten činí 8,5 milionu eur (v přepočtu 220 milionů korun). O analýze, která není dosud kompletní, informuje mimo jiné web idnes.cz.

Společnost JCDecaux závěry analýzy odmítá. "Studie PwC vůbec nebere v úvahu žádné jiné údaje, než výnos z reklamy. Do své analýzy záměrně vybírá města, kde nebylo nutné do mobiliáře investovat,“ uvedl mediální zástupce JCDecaux Jiří Chvojka.

Je to pro Prahu opravdu výhodné?

„Zajímali jsme se, kam peníze, které společnost JCDecaux vydělá, mizí. Dle dostupných a veřejných údajů z účetních uzávěrek je možné zjistit, že za období 10 let, od roku 2005 do roku 2014, odeslala česká pobočka francouzské společnosti JCDecaux své mateřské společnosti prostředky ve výši téměř půl miliardy korun. Konkrétně je to více než 460 milionů Kč. Takže zatímco Praha dostala za stejné období odhadem na nájemném kolem 100 milionů Kč, tak více než 4× větší sumu putovala do francouzské mateřské společnosti,“ zní z vedení metropole.

Další soudy

Společnost JCDecaux čelí v Praze kritice i kvůli další smlouvě. Její dceřinná společnost Rencar se soudí s městem o platnosti smlouvy na reklamu v metru a dopravních prostředcích z roku 1997.

„Francouzská firma měla problémy i v zahraničí. Její majitel Jean-Claude Decaux byl ve Francii usvědčen v kopučním skandálu s politikem. Odnesl si podmínku a musel zaplatit statisícovou pokutu,“ doplňují redaktoři webu idnes.cz.

Mohlo by vás zajímat

Další články