RECENZE: Všechno, všude, najednou je šílenou jízdou, ve které nechybí bitva s erotickými pomůckami

Překvapení filmové sezóny Všechno, všude, najednou v hlavní roli s Michelle Yeoh.
Zdroj: Bontonfilm
+ Dalších 20 fotografií

Režiséři Dan Kwan a Daniel Scheinert divákům nachystali jedno z největších filmových překvapení letošního roku. Jejich snímek Všechno, všude, najednou, který si redakce eXtra nenechala ujít, je povedeným žánrovým koktejlem, ve kterém se mísí sci-fi, komedie, akce i drama a jenž se právem řadí mezi nejzajímavější díla sezóny. Je ale jen trochu škoda, že se tvůrci rozhodli pro nesmyslně dlouhou stopáž 139 minut.

Evelyn Wang v podání Michelle Yeoh vede americkou prádelnu a každý den je pro ni nudným stereotypem. To touží změnit, avšak nikdy nenajde odvahu. Až do momentu, kdy je oslovena svým manželem, jen z jiného vesmíru. Ten Evelyn postaví před hrozbu, která může zahubit všechny známé vesmíry, a hlavní hrdinka se tak vydává na krkolomnou cestu spásy, na níž se musí vypořádat s hordou nepřátel, svou zbabělostí i vlastní dcerou.

Zdánlivě nudná zápletka

Pokud máte dojem, že jste už něco podobného letos viděli, je tomu tak. Tématu multiverza se věnoval už marvelácký blockbuster Doctor Strange v mnohovesmíru šílensví a podle ohlasů kritiků i veřejnosti nenaložil s danou látkou zrovna nejlépe. Ostatně jsem o tom psal v naší recenzi. Snímek Všechno, všude, najednou si ale s cestováním mezi vesmíry poradil výrazně lépe.

Vděčí za to i faktu, že zápletka je postavena na dospělejších a především všednodenních problémech. Režisérské duo Dan Kwan a Daniel Scheinert totiž natočilo originalní rozbor nefunkční rodiny čínských imigrantů, která řeší tak běžné věci jako sexuální orientaci dcery, daně nebo nepořádek v účetnictví. Na první pohled to zní vyloženě nudně, přesto tvůrci vdechli život jednomu z nejzajímavějších letošních snímků.

Anální kolík higlightem filmu

Rodinné drama totiž navlékli do chytrého sci-fi kabátku, přihodili pořádnou dávku mnohdy originální a také dost přehledné akce a nechybí ani humor. Ano, oba režiséři, kteří mají na svědomí takovou blbinu, jako Švýcarák, v níž Daniel Radcliffe coby prdící mrtvola zachraňoval trosečníka, v sobě stále mají kus dítěte. To však od jejich prvotiny vyspělo a byť mají v základu neustále hravou duši, zvládají i dramatické momenty.

Často kritizuji snímky, které v rychlém sledu střídají humorné a vážné scény. Často se tím jedno či druhé vzájemně vyruší. Ve Všechno, všude, najednou ovšem k ničemu takovému nedochází, a to jde opravdu o šílený mix žánrů, kdy zuřivá bitka o život střídá vypjaté emoční rozpravy mezi členy rodiny, aby následně došlo na souboj, v němž se záporáci snaží naskočit zadkem na anální kolík a hlavní protagonistka se jim v tom snaží zabránit.

Čtete správně, i takový bizár film nabízí. Když to ale uvidíte na vlastní oči, garantuji vám, že se v lepším případě nepřestanete smát, v horším vám scéna alespoň vyčaruje úsměv na rtech. A takových momentů je ve filmu hned několik, což z něj samo o sobě dělá originální počin. Režiséři zvládají pracovat i s omezenými finančními prostředky a přestože je film vesměs natočen v komorních kulisách, působí rozmáchlým dojmem. Klobouk dolů.

Nesmyslná délka

Přesto musím zmínit jeden a bohužel zásadní nešvar, kterým je naprosto neoprávněná stopáž 139 minut. Délka je zkrátka příliš dlouhá a vůbec by nevadilo, kdyby tvůrci některé pasáže zkrátili, respektive je zkrátit měli. Zejména finální pasáž, kdy se divák ne a ne dočkat konce, může na leckoho působit otravně. Přitom kdyby se snímek vešel do 120 minut, jedině by mu to prospělo, protože by se rázem stal svižnějším.

V finále tak nejde o skvělý film, rozhodně je ale povedený a patří k tomu nejzajímavějšímu, co letošní sezóna nabídla. Chcete-li vidět, jak mohl dopadnout nový Doctor Strange, kdyby mu Disney věnovalo více péče a toužilo se vymanit ze stereotypu, zajděte se podívat na Všechno, všude, najednou. Ostatně málem jsme tu možnost ani neměli, protože film do českých kin původně zamířit neměl. Jenže se stal nečekaným hitem a studio svou distribuci rozšířilo. Tak toho využijte, věřím, že nebudete litovat.