RECENZE: První epizoda Devadesátek vzdáleně připomíná české Narcos

Seriál Devadesátky (2022) je minisérie České televize.
Zdroj: Se souhlasem České televize
+ Dalších 17 fotografií

Kombinace bývalého šéfa pražské mordparty Josefa Mareše na pozici scenáristy a ostříleného krimi režiséra Petera Bebjaka přináší v první epizodě minisérie Devadesátky zajímavý náhled do divokého porevolučního období i tehdejšího podsvětí. Povedený výsledek ale občas zbytečně shazuje kamera i některé herecké výkony. Přesto je první díl velkým příslibem pro zbytek série, za kterou stojí Česká televize.

Kriminální seriál Devadesátky se zaměřuje na vyšetřování nejznámějších zločinů devadesátých let a přibližuje poměry v tehdejším českém podsvětí. Děj, za kterým stojí scenárista Josef Mareš, se soustředí na 1. oddělení pražské kriminálky, jehož policisté vyšetřují vraždy páchané v té době jako na běžícím páse. První epizoda pak začíná mordem jednoho z blízkých mužů mafiánů Františka Mrázka a Antonína Běly.

Od úvodních momentů má díl poměrně svižný spád a diváka doslova vtáhne do děje. Postupně nastiňuje poměry českého podsvětí v 90. letech i to, jakým způsobem fungovala tehdejší policie. Je patrné, že Mareš jako bývalý člen 1. oddělení vše zažil a režisér Peter Bebjak zvládá scenáristovy zkušenosti věrohodně přenést na plátno. Krvavé časy, kdy policisté řešili téměř dvě vraždy týdně, navíc umocňuje tísnivá atmosféra navozená šedým vizuálem, ale i místy vhodně zvoleným gradujícím soundtrackem.

Parádně vyšponované scény jsou pak v momentě, kdy se před kamerou, byť jen na chvilku, objeví jeden z mafiánů, ať už jde o Ivana Jonáka, Bělu nebo Mrázka. Právě z "přátelské" výhrůžky posledně jmenovaného běhá mráz po zádech. Postavě Jonáka pak hraje do karet, že Michal Novotný vypadá, jako by z oka vypadl skutečné předloze, a jeho casting je tak trefou do černého, byť herecky v první řadě nemá příliš co nabídnout. O to zajímavější bude ho sledovat, jak přesvědčí v jedné z následujích epizod, kde podle slov tvůrců dostane větší prostor.

Vyšetřovatelé nenadchnou

Co se týče ústředního dua vyšetřovatelů, neurazí, ale ani nenadchnou. Nadpraporčík Tůma v podání komika Ondřeje Sokola je místy nevýrazný a na to, kolik před kamerou stráví času, toho tolik neukáže. Naopak jeho tichý kolega Václav Plíšek (Martin Finger), který je mimochodem mladší verzí operativce, jehož diváci znají ze seriálu Případy 1. oddělení, občas až moc přehrává, například v konfrontaci s Jonákem v legendárním podniku Discoland.

Celkově se ale úvodní díl nové minisérie vydařil, baví zejména mafiánským světem devadesátých let a dobře napsanou zápletkou, která diváka motivuje ke sledování dalších epizod. Těžko říct, zda šlo o inspiraci, ale první díl dá občas lehce vzpomenout na seriál Narcos z dílny Netflixu. Ať už formou vyprávění příběhu, který skáče kupředu jednotlivými obdobími v rámci přibližně jednoho roku, či závěrečným objasněním, jaký osud potkal některé záporné postavy a co všechno měly na svědomí. Když se nad tím ale člověk zamyslí, samotné události 90. let přece jen občas připomínají takový český Narcos, jenom s účesy vpředu byznys, vzadu párty.

Více o seriálu Devadesátky ➔

Bolestná zpověď Moniky Binias: S o 24 let mladším Petrem přišli o dítě. Bojovala i s tchyní