Výměna manželek 2024 válka na Ukrajině Survivor 2024 Kate Middleton

RECENZE: Páté řadě seriálu Koruna dominuje skvělá královna Umbridgeová i obří Diana, princ Charles je tragický

Britská královská rodinka z páté řady seriálu Koruna.
Zdroj: Se souhlasem Netflixu
+ Další 4 fotografie

Streamovací platforma Netflix nedávno uvedla v pořadí již pátou řadu skvělé série Koruna, který přináší dramatizaci života nedávno zesnulé královny Alžběty II. (†96). Seriál měl ve svém způsobu vyprávění vždy strašnou sílu, nyní ale jako by lehce ztrácel dech.

Seriál Koruna: Nuda v 90. letech

Nechápejte mě špatně: i pátá řada seriálu Koruna je silná, z větší části skvěle obsazená – a to oceníme především proto, že se kvůli věku obměnila již podruhé výrazná část hlavních představitelů. Jenže zatímco dřív se většina dílů věnovala samostatným událostem blíž či vzdáleněji souvisejícím s královskou rodinou, tentokrát jde snad až na dvě výjimky pouze o princeznu Dianu a tehdejšího prince Charlese a definitivní rozpad jejich manželství v 90. letech.

Tahle kauza mě nebavila už v samotných devadesátkách, natož nyní. Podivně chovající se rodina Charlese zbavila možnosti oženit se s ženou svých snů, takže šel trpět do manželství s krásnou, ale naivní a zcela nekompatibilní, nevzdělanou a nesečtělou Dianou. Té pak všechny křivdy vůči němu spáchané dával pořádně "sežrat" a dál potají udržoval milostný poměr s tou, se kterou ve skutečnosti chtěl být. Pak už si dělali zle navzájem.

Tyto události už dost naťukla čtvrtá řada, jenže ta měla aspoň silný magnet v okolních příbězích a zejména v podobě britské premiérky Margaret Thatcher, kterou skvěle zahrála Gillian Anderson.

Chvála pro Dolores Umbridgeovou

Tentokrát až na dvě výjimky řešíme opravdu Dianu a Charlese, nevidíme už do zákulisí politiky, do příprav významných událostí vycepovaným osazenstvem paláce, tohle tu nyní postrádám. Byla to pro mě jedna z nejsilnějších ingrediencí seriálu, kromě toho nechyběla ani spousta skvěle napsaných a zahraných dialogů. Ty tu mají místo i nyní, je jich ale jako šafránu.

Co se týče hereckého obsazení, spousta lidí nesmyslně psala, že za královnu po Claire Foy a Olivii Colman nechce „Dolores Umbridge z Harryho Pottera“. Ano, tu děti nesnášející a kočky milující otravnou paní v růžovém kostýmku. Jako by ale Imelda Staunton nesehrála za svou bohatou kariéru stovky jiných skvělých rolí. A i v této je skvostná. Vážná i smutná, když smutná má být, chladná, když je potřeba. I veselá, jakmile to situace dovolí.

Vtipná je tentokrát představitelka princezny Diany Elizabeth Debicki, protože je neuvěřitelně vysoká, „o dvě patra vyšší“ než všichni ostatní. Ale grimasy, mimika, ty jsou až neuvěřitelně autentické. Podívejte se i na porovnání jedné situace ze seriálu a reálu, o které jsme psali dřív.

Nepovedený výběr

Co se vůbec nepovedlo, to je výběr prince Charlese. Dominic West je neskutečně charismatický elegán, skoro jako James Bond či Casanova, jak vtipně podotkl jeden z diskutujících, avšak ze skutečného současného krále šel v té době chlad, odtažitost, zakřiknutost, skoro až frustrace. Nejde tedy o to, že by nebyl podobný, to je jedno, ale že z postavy udělal po svém geniálně vybraném předchůdci (Josh O'Connor) úplně někoho jiného.

Tíha osudu

Celý seriál je vlastně o zodpovědnosti vůči osudu, vůči svému genetickému materiálu, který se shodou okolností dostal do sedla, které nechce nikdy opustit. Seriál pak má často rozměry antické tragédie. Pravidelní diváci si tu přijdou na své, náhodným sledujícím, kteří by zapnuli až tuto řadu, by se ale nemusela úplně líbit.

Ale opravdu není špatná, jen těch skvělých momentů jako by ubývalo kvůli zpropadenému ústřednímu tématu série. Nicméně když se odbočí úplně jinam, nebo se zabrousí do historie, je to zase ta stará dobrá Koruna, jakou diváci milují. Za mě si stále zaslouží minimálně 75 %.

Další sezóna by měla být finální a už nyní víme, že její konec otevřený nebude. Snad se opět podaří navázat silnější směsí dějinných událostí jako dřív, i když první dvě řady už stejně asi nikdy nic nepřekoná.

Co dělat při jaderné havárii: Základní rada zní schovej se a zůstaň v kontaktu, říká Dana Drábová