RECENZE: Krakonošovo tajemství je příjemným překvapením. Mezi nejlepší pohádky se ale opět nezařadí

RECENZE: Krakonošovo tajemství je příjemným překvapením. Mezi nejlepší pohádky ale nepatří
Zdroj: Česká televize foto: Zuzana Páchová
+ Další 4 fotografie

Jak bývá zvykem na Boží hod vánoční, i tentokrát jsme se na České televizi dočkali nové pohádky. Tou bylo Krakonošovo tajemství od slovenského režiséra Petera Bebjaka, jehož novinka si nevedla vůbec špatně. Ačkoliv nenabídla žádné čerty, loupežníky, princezny nebo draky, jak bývá v tuzemských pohádkách zvykem, přinesla jiný, vcelku neotřelý příběh. Byť ani tentokrát se nejedná o žádnou senzaci.

Pohádka Krakonošovo tajemství se výrazně liší od toho, co čeští tvůrci v rámci žánru v posledních letech chrlí na obrazovky. Scénáristka Barbara Johnosnová zasadila příběh do Krkonoš a vybudovala ho kolem mýtického Krakonoše v podání Davida Švehlíka. Samozřejmě nechyběl ani motiv lásky či chamtivosti. Děj pak pojednává o dvou bratrech, chamtivém Štěpánovi (Jakub Prachař) a dobrotivém Adamovi (Jan Nedbal). Právě Štěpánova touha po bohatství hor zavede oba, spolu s národopiscem (Ondřej Sokol) zkoumajícím legendu o Krakonošovi, do problémů.

Na první pohled banální příběh se snaží se o nečekané zvraty, což je pohádce ku prospěchu. Divák tak, leč ví, že všechno dobře dopadne, dostane alespoň nějaká překvapení. To se třeba rozhodně nedalo říct o štědrovečerní pohádce Tajemství staré bambitky 2, na které je kontrast krásně vidět. Cenou za snahu o invenci je však pro Krakonošovo tajemství táhlost děje, který může být pro někoho až zdlouhavý a občas až zbytečně zamotaný. Právě to je to, co pohádku nejvíc sráží, po technické stránce totiž netrpí klasickými neduhy, které poslední dobou žánr sužují.

Pohádka se vyvarovala kýči

Slovenský režisér Peter Bebjak má totiž řemeslo v ruce. Dokázal to už mnohokrát a diváci si jeho práci znají z vynikajícího seriálu Devadesátky. Co je ale důležitější, Bebjak má vkus, což se bohužel o většině českých režisérů, kteří se o pohádky v poslední dvacetiletce pokoušeli, nedá říct. Pohádky vždycky obsahovaly jistou míru kýče, ty nejlepší ho však dokázaly udržet na uzdě nebo se mu zcela vyvarovaly. A dosáhnul toho i Bebjak v Krakonošově tajemství. Samozřejmě se s tím pojí i práce kostymérů, kteří se vyvarovali šílených paruk či extravagantních šatů. Zkrátka všichni se drželi na uzdě.

A to se týká i herců. Když jsem si přečetl, že ve filmu hraje jednu z hlavních rolí Jakub Prachař, děsil jsem se, že dostanu další Princeznu a půl království, což opravdu není zážitek, který bych chtěl v následujících letech opakovat. Jenže režisér si záporáka ohlídal, Prachař se nepitvořil. To samé se týká i Sokola, který má tendence k přehrávaní. V roli přírodopisce ale působil až nečekaně fajn, nebyl nikterak otravný.

Charismatický Švehlík

Co si ale budeme povídat, z postav nejvíce vyčníval sám Krakonoš. Byť se hlavní hrdina v podání Jana Nedbala snaží, jak jen může, nijak nevyčnívá. Zato Krakonoš v podání Davida Švehlíka srší charismatem a samotný Švehlík znovu dokázal, že umí zahrát prakticky všechno. Až je škoda, že paradoxně postava Krakonoše není nejlépe napsaná. Ano, když je potřeba, jde z něj respekt i strach, zároveň zvládá projevit soucit. Za to vděčí herci. Problém je, jak se sama postava se občas chová zvláštně.

Celkově se však jedná po všech stránkách o příjemné překvapení. To nejsmutnější ale na tom ale je, že žánr pohádky je u nás tak vyždímaný a jeho tvůrci tolik neinventivní, že se radujeme, když dostaneme dobrý film. Nikoli vynikající. To totiž Krakonošovo tajemství rozhodně není. V konkurenci toho, co jsme za posledních dvacet let viděli, si ale vede dobře. Byť zrovna nevyčnívá a tipnul bych si, že mezi divácky oblíbené se zřejmě nezařadí...