Na začátku je třeba blahosklonně přiznat, že autorka textu nemá v oblibě Angelinu Jolie.

Jako herečka mi přijde prkenná, víc emocí dostanete z kusu polena, jako člověk vymasírovaný do podoby superženy je mi protivná, působí na mě neupřímně a prvoplánově.

Nezašla jsem si na Zlobu proto, abych zase mohla její počin pohanět, ale proto, abych jí dala už další šanci.

To se povedlo. Ve svých temných scénách, kdy čaruje a dává průchod nenávisti, je Jolie vážně děsivá, není divu, že se s ní podle natáčecí legendy bály děti hrát. I mně přejel z její kreace mráz po zádech, bohužel ale tyto momenty byly ve filmu jen dva, slovy opravdu dva, a nad zbytkem mi nezbylo nic jiného než kroutit hlavou.

Problém číslo 1: Zloba nemá cílovou skupinu

Pro děti je to moc temné, pro dospělého příliš infantilní. Nutno dodat, že jsem film viděla v dabingu a ten mu zcela jistě ubližoval, protože dialogy byly jak ze slabikáře a určitě byla spousta věcí ztracena v překladu. Na jedné straně se člověk ocitá v nádherném pohádkovém světě, na té druhé jsou tu kilometrové skoky z dobra na zlo. V jednu chvíli je Zlobilka (která se později stane Zlobou) nádherná víla, v té druhé se tak rozčílí, že chytnete v kině infarkt, a drtí děsivými kreaturami ze svého světa náš svět lidí. Příběh se navíc tváří jako černobílý, aby se z něj děti poučily, ale není, je v něm příliš mnoho šedivých odstínů a děti by si z něj daleko více odnesly tehdy, kdyby jim to někdo vysvětlil po dospělácku, namísto servírovat jim tenhle emoční galimatyáš jako růžové jednoduché žužu na podnose Hello Kitty.

Problém číslo 2: Zloba je hodná paní

Je to příběh, který má celkem vážný podtext. Aneb jak se z hodné víly stala ta zlá, ale takhle jednoduché to není, ve vyprávění je spousta nuancí, které pochopí jen dospělý člověk, čímž se zase dostáváme k bodu jedna. Víla Zlobilka, žijící v říši zvané Blata, se zamilovala do člověka ze Světa. Člověk ji strašně hanebně zradil, krutě ublížil její duši (a tělu) a Zlobilka se začala mstít. Obětoval její lásku vlastní ctižádosti a dokonce ji chtěl zabít a měl k tomu velmi trapný motiv. Což je psychologicky děsná nálož, převeďte si to do reálného světa. Zloba je vlastně oběť a mstí se mu naprosto správně, copak vy byste taky nechtěli potrestat tuhle šílenost? Zlobě nezbývá než fandit, aby toho ufňukaného grázla zabila. Navíc jako panovnice brání svůj pohádkový lid, což je taky správně, od toho je přece vládce říše. Zloba není zhrzená krutá mrcha, je to sice zlomená, ale velmi drasticky ponížená, zmrzačená a ublížená žena, která se jen staví za to, co je její.

Problém číslo 3: Příšerní herci

Angelina umí jen dva výrazy. Sexy a velmi sexy. Na čarodějnici dost málo, i když pravda, jakmile přijdou její temné chvíle a vzývá všechny mocnosti světa, jde vám z ní mráz po zádech, ale to je spíš těmi triky a efekty. A tím, že jste v kině. Jedinou řádnou porci herectví nám předvede, když jí její milovaný drsně ublíží na těle, to její zoufalství je silné a opravdu jí to věříte. Pak je tu Elle Fanning jako princezna Růženka (Aurora) a to tehdy nastává pravé utrpení. Mladší sestra dětské herecké hvězdy Dakoty Fanning moc rodinného umu nepobrala, protože dívat se na její kreace je jako řezat si ruku tupým nožem. Elle se diví, raduje, zlobí se a je ohromená, poděkujte mi, že jsem vám všechny tyhle emoce vyjmenovala, protože v kině je od sebe nepoznáte. Prostě si někam stoupne a začne něco říkat a stupeň jejího rozpoložení poznáte podle slov, co z ní plynou. O zbytku psát nemohu, všichni mi splynuli v jedno. Dokonce i moje milovaná Imelda Staunton, kterou znáte jako náměstkyni Ministra kouzel Dolores Umbridgeovou z Harryho Pottera, a tady se objeví coby jedna z dobrých víl sudiček, jakoby snad zamrzla a nehraje. Asi tušila, co z toho vyleze, proto je tak v křeči.

Problém číslo 4: Ve čtvrtině vám dojde pointa

A ještě dřív se začnete divit, jaký má Zloba motiv k tomu, aby se potají starala o Růženku, kterou proklela? Růženka není její dítě, je to potomek její bývalé lásky, která ji krutě zradila, a nějaké cizí paní, co se stala královnou. Růženka je tedy po klatbě odvezena mimo hrad do jakési usedlosti v lesích, kde se o ni starají tři sudičky, a přivezena má být zpět den po svých šestnácti narozeninách, aby se nikde nepíchla o trn. Potud v pořádku, takhle tu pohádku známe všichni. Ale proč ji Zloba potají se svým pomocníkem Havranem hlídá? Kde je někde řečeno či snad naznačeno, že by ji mělo zajímat, jak se má nějaké cizí děcko? Když nad tím přestanete přemýšlet, dostaví se ještě ani ne v polovině filmu kruté prozření. Příliš brzy zjistíte, jak tohle musí dopadnout a co musí Zloba udělat, aby se klatba zlomila. Uf. Napětí jak blázen, to vám teda řeknu.

Problém číslo 5: Jsou tam postavy, které tam nemají co dělat

Tohle je příběh o třech lidech, všichni navíc jsou tam opravdu – navíc. Děti potěší jedna z víl sudiček, kolem které tam pořád vtipně lítají otravní motýlci, chápu, nějaká švanda musí být, ale k čemu je tam například například královna Světa? Která pak navíc ještě umře a nikde to ani není vidět, prostě se mezi řečí řekne, že zemřela. Naprosto zbytečná vatáž. Mohutnější placák do čela se ale dostaví tehdy, jakmile se na plátně objeví princ pro Růženku. Většinu času jenom pluje očarovaný ve vzduchu za Zlobou, moc nemluví (protože je v bezvědomí) a pak se po zlomení klatby naprosto nesmyslně vrací, aby tam dělal co? Těžko říct, Růženka se totiž stane královnou Blat, ale to není vyzrazení žádné pointy, to je prostě fakt, který takto americké děti slýchávají v jejich upravené verzi.

Není to ani ryba, ani rak. Na to, jaký se kolem toho dělá povyk, přináší Zloba až příliš málo a moc bych se ani nedivila, kdyby někdo odešel z kina. Nadšeni by mohli být akorát tak fandové filmových triků, milovníci Pána prstenů a samozřejmě děti. Ale to jen tehdy, když se na plátně objeví kouzelný svět Blat. Jenže tenhle film pro děti právě vůbec není a dospělému rozhodně stačit nebude. Skoro jako by si Angelina vydupala, že si chce zahrát jakoukoliv zlou paní, tak jí někdo na koleni splácal scénář, pozvali k tomu prvního levného režiséra a udělali tomu halasné promo jen proto, že se jako první v titulcích píše jméno áčkové superhvězdy. Jestli si to Jolie točila jenom pro svou radost, proč ne. Nikdo ale nemůže snad myslet vážně, že bychom to snad nějak vážně brali i my. Angelině v letech to tam sluší, je hezká, děsivá i mile pobavená, ale to bohužel nestačí.