Naše tělo vitaminy nepochybně potřebuje. Skutečně ale potřebuje různé vitaminové suplementy?

Odpověď na tuto otázku je s největší pravděpodobností záporná. Drtivé většině z nás by podle odborníků bohatě stačila dostatečně pestrá a vyvážená strava – proč ještě navíc polykat pilulky? Zvlášť když tím můžete napáchat víc škody než užitku…

A z jakých přesně důvodů byste při užívání vitaminů měli být opatrní?

  1. žádná veřejná zdravotnická organizace nedoporučuje užívat běžně dostupné doplňky stravy „jen tak“. Pokud jste celkově zdraví, není k tomu žádný důvod.
  2. přestože někteří tvrdí opak, vitamin C nedokáže zastavit nachlazení. Jakmile už jednou onemocníte, nemá žádný smysl ho nasazovat.
  3. vysoké dávky vitaminů samozřejmě nezabírají ani na jiná onemocnění a už vůbec ne na choroby, jako je rakovina či AIDS (i to někteří samozvaní biochemici občas tvrdí).
  4. několik studií ukázalo, že lidé, kteří pravidelně užívají vitamin E nebo beta-karoten, mají větší pravděpodobnost, že zemřou na rakovinu nebo nějaké kardiovaskulární onemocnění.
  5. jste mladí a berete pravidelně vitamin A? Je možné, že v pozdějším věku budete trpět častými zlomeninami.
  6. dlouhodobé užívání vitaminu A a/nebo selenu prý zvyšuje riziko rakoviny prostaty.
  7. nadměrné množství vitaminu B6 může způsobit vážné poškození nervů.
  8. problematický je i zinek, který má potenciál oslabit váš imunitní systém.
  9. multivitaminy, vitamin B6, kyselina listová, železo, hořčík, zinek, měď… to všechno bývá u starších žen spojováno se zvýšeným rizikem úmrtí.
  10. zvýšené riziko úmrtí je spojováno také s vitaminy A, E a beta-karotenem. Naopak není spojováno s vitaminem C a selenem.