Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

Let Malaysia Airlines 17 (MH17) byl pravidelný let společnosti Malaysia Airlines z amsterdamského mezinárodního letiště Schiphol s cílem plánovaného doletu na mezinárodní letiště Kuala Lumpur, který byl proveden dopravním letadlem Boeing777. Toto bylo 17. července 2014 zasaženo raketou ruské výroby, a poté se zřítilo poblíž vesničky Hrabove severně od města Torez v Doněcké oblasti na Ukrajině.

Zahynulo všech 298 lidí na palubě.

Pád

Video zachycující jeho vrak zveřejnila společnost News Corp Australia. Záznam bezprostředně po pádu letounu pořídili proruští povstalci, kteří se mezi ještě hořícími troskami a mrtvými těly probírali věcmi, včetně osobních zavazadel pasažérů, a s překvapením zjišťovali, že se jedná o cizince a letadlo bylo civilní.

Vyšetřování

Byly jím pověřeny Nizozemský bezpečnostní úřad (DSB) a nizozemský Společný vyšetřovací tým (JIT). JIT v říjnu 2015 dospěl k závěru, že letoun byl sestřelen raketou odpálenou z protiletadlového systému 9K37 Buk, který patřil 53. protiletadlové raketové brigádě Ruské federace z města Kursk. Dle zprávy komise došlo k odpálení na území ovládaném proruskými separatisty. Použitý komplex byl následně odvezen zpět do Ruska.

Zjištění obou týmů byla v souladu s dřívějšími tvrzeními amerických a německých zpravodajských zdrojů i ukrajinské vlády. Na základě závěrů tak bylo Rusko shledáno odpovědným za zapojení systému Buk do válečného konfliktu.

Ruský postoj

Ruská vláda účast na sestřelení letadla popřela​. Jí podporovaní separatisté zpočátku odmítali, že by s touto akcí měli cokoliv spoečného. Ruské orgány se výrazně zapojily na jejich obranu, ze sestřelení obviňovaly ukrajinské jednotky a předkládaly množství svých verzí zničení letu MH17, včetně tvrzení státních televizních stanic o vině ukrajinského stíhacího letounu.

Podle dalšího, konkrétně ruského ministerstva obrany, se mělo dle sériových čísel použité rakety dát odvodit, že patřila ukrajinskému pluku se stanovištěm u Lvova. Všechny tohoto typu byly prý v Rusku vyřazeny a zlikvidovány po roce 2011.

Veškeré výše uvedené verze byly postupně demaskovány jako dezinformační.

Závěry

Ředitel DSB uvedl, že se ukázalo jako nedostatečné, když během tří dnů – den před až den po tragédii – přelétalo vzdušný prostor v dané oblasti 160 různých dopravních letadel patřících 61 společnostem.

V červenci 2015 Malajsie vznesla k Radě bezpečnosti OSN návrh na stíhání viníků sestřelu před mezinárodním tribunálem, který získal většinovou podporu členských států Rady, ale byl vetován Ruskem.

Soudní řízení

V červenci 2020 oznámila nizozemská vláda podání žaloby na Rusko k Evropskému soudu pro lidská práva kvůli „jeho roli v sestřelení“ letu.

V březnu 2022, společně s australskou vládou, zahájila u Mezinárodní organizace pro civilní letectví soudní řízení s cílem pohnat Moskvu k odpovědnosti.

V listopadu 2022 soud v Haagu usvědčil ze sestřelení dva Rusy, Igora Girkina a Sergeje Dubinského (odsouzeni v nepřítomnosti k trestu odnětí svobody na doživotí) a jednoho Ukrajince, Leonida Charčenka. Podle soudu byla použitá raketa ruské výroby odpálena z východu Ukrajiny, který tehdy Moskva kontrolovala. Odsouzení zůstávají na útěku a Moskva již uvedla, že žádného z dvojice nevydá a náhradu škody platit nemíní.

Očekává se, že rodiny obětí podají žalobu proti Rusku, která umožní ve prospěch poškozených zabavovat ruský majetek na Západě. Pokračuje rovněž pátrání po možných podezřelých na vyšších stupních ruského velení.

Neuvěřitelné video sestřeleného letadla: Podívejte se na zatím nejdrsnější záběry katastrofy!

5 teorií o sestřelení malajsijského letadla: Která je podle vás pravdivá?

Články