Každá dekáda má své hrdiny, které „cení“ zejména teenageři.

V devadesátých letech to byla například Tereza Pergnerová a její Eso. Z čehož lze usuzovat, že takzvané „devadesátkové“ děti mají dodnes silnější vztah k hudbě než pozdější generace. Před zhruba deseti lety byli na čele obdivu zase hrdinové televizních reality show, jako jsou Superstar nebo Vyvolení, reprezentovaní například Anetou Langerovou (28) nebo emotivním homosexuálem Vladkem (37).

V této dekádě však vládnou youtubeři! Proč? Tady máte pět důvodů, proč tomu tak je.

1. Hvězdy z lidu

Ruku na srdce, slovo celebrita zní dnešním mladým skoro jako urážka. Dnešní pubescent se stěží identifikuje s hvězdou z módních či společenských časopisů. Tento svět úspěšných dospělých je mu na hony vzdálený a hledá silnou osobnost, se kterou se může co nejvíce identifikovat. A v tom je největší síla tohoto fenoménu. Youtubeři jsou totiž stejní jako oni. Chodí ještě povětšinou normálně do školy, řeší stejné problémy a mluví jazykem „jejich kmene“. Puberťáci jejich problémům a obsahu rozumí. A je úplně jedno, jestli jde o rozchod, špatnou známku nebo ucpaný záchod.

2. Situace v televizi

Není to tak dávno, co byla televizní nabídka pro dospívající přímo katastrofální. Televize na tomto segmentu škrtaly, kde se dalo, až z televize úplně zmizely například hudební pořady. Právě ty ale formovaly dospívání předchozí generace. Pokud už nějaké pořady zakotvily na obrazovkách, jednalo se zpravidla o politicky korektní balast, který by nebavil ani batole. Navíc internet v tu dobu pronikl do takřka všech domácností, a tak si mládež řídila svoji zábavu sama. Místo nudy u obrazovek se najednou dokázali zabavit obsahem na webu, který byl pro ně samotné vytvářen.

V tomhle ohledu televize šeredně zaspaly, a tak se to nyní snaží zachraňovat zvaním předních youtuberů na televizní obrazovky. Činí se zejména Prima Cool a televize Očko.

3. Smazání rozdílů

Časopisy pro mladé byly vždy postaveny na tom, že se snažily do těch mladých nacpat soudobý ideál krásy. Jenže co když jste ho nesplňovali? Byli jste za outsidery, kteří byli šikanováni. V tomhle je youtuberství ohromným přínosem pro společnost.

Jeho čelní představitelé jsou například Martin Rota s fyzickým handicapem nebo jedlík Fatty Pillow. Ti ukazují mladým, že nemusíte být krásní a hudebně nadaní, aby za vámi stály tisíce lidí. A to je jedině dobře!

4. Vlna ze zahraničí

Youtuberství kupodivu nevymyslel Jára Cimrman ani Albert Einstein. Jedná se o fenomén, který je už řadu let úspěšný v cizině a před časem dorazil i do Čech. Ti nejúspěšnější z našich youtuberů už dokonce točí videa čistě pro zahraniční trh. Příkladem můžou být Viral Brothers, kteří youtuberskou vlnu u nás také de facto načali.

5. Dotace a sponzoring

Youtubeři jsou vidět a na sociálních sítích jsou pro mládež zajímavější než třeba do té doby nepřekonatelní rapeři či jiní umělci. Všímají si toho i nadnárodní koncerny, různí příživníci či drobní podnikatelé, kteří je přímo či nepřímo podporují. Může jít o drobné dary typu fasování brambůrek či triček, až po velké smlouvy, které garantují zajímavé příjmy.

Co za to chtějí? Reklamu u videa, pochvalná slova na blogu a stačí i prosté doporučení. Slovům youtuberů totiž jejich fanoušci bezmezně věří!