Představte si, že teď hned přestanete jíst všechny přílohy, jako brambory, knedlíky, rýži nebo těstoviny, sladké ovoce a zeleninu, pečivo, zkrátka všechno, co obsahuje sacharidy. Sacharidy zvyšují hladinu krevního cukru v krvi a připravují organismus k aktivitě. Když se žádná aktivita nekoná, cukr se uloží na horší časy do tukových zásob. Když pak radikálně omezíte sacharidy, tělo začne čerpat zásoby a kam pro ně sáhne? Do tuku. Právě na tomto principu funguje slavná Atkinsova dieta. Zní to jednoduše, má to ale háček.

Ten spočívá v tom, že na vašem pomyslném jídelním lístku zůstanou jen potraviny bohaté na bílkoviny a tuky, tedy především maso, sýry a další mléčné výrobky. Teď se vám možná zdá skvělé, že byste měli jíst jen maso a k němu zeleninový salát, jenže tělu budou chybět vitaminy a minerály důležité pro chod organismu.

Hrozí vám ovšem i mnohem závažnější problémy. „Jelikož budete mít vyšší podíl bílkovin, ohrožujete své ledviny a zvýšenou konzumací živočišných potravin si negativně ovlivňujete zvyšování LDL cholesterolu, přetěžujete také žlučník,“ uvedla pro eXtra nutriční terapeutka Gabriela Tomanová.

Dieta se drží minimálně čtyři týdny, její délka směrem výš není omezena. Funguje, zhubnete, ale dlouhodobě se držet nedá, protože se na vašem těle nedostatek výživných látek brzy podepíše. Budete kvůli nedostatku vlákniny trpět solidní zácpou a chodit s nafouklým břichem není při dietě zrovna žádoucí. Slušně se vám zapotí ledviny, protože při této dietě dochází k vylučování velkého množství vody.

Je potřeba se hodně prolévat vhodnými tekutinami, aby nedošlo k dehydrataci organismu. „Později můžete trošku sacharidů zařadit, ale ani to vám nepokrývá potřeby organismu. Budete se potýkat s chutěmi na sladké, zhorší se vám kvalita vlasů, nehtů i pokožky,“ vyjmenovává Tomanová další negativa, která za zhubnutí pár kil rozhodně nestojí.

Kromě toho vám hrozí, že hned, jak začnete znovu jíst normálně, čeká vás jo-jo efekt a můžete začít znovu hubnout.

ČTĚTE TAKÉ: Pravda o dietách: Melounová nebo ananasová? 5 nejhloupějších diet, které jste drželi a nevydrželi

Pozitiva diety v bodech:

  • kila rychle poletí dolů, a to už po několika dnech
  • nemusíte se vzdávat oblíbených prasárniček a tučných jídel
  • nemáte nikdy hlad, v rámci diety jíte, co chcete, ovšem vybíráte pouze z těch potravin, které neobsahují sacharidy

Negativa diety:

  • budou vám chybět sacharidy, a ty jsou potřeba například, pokud sportujete
  • stoprocentně budete mít chuť na sladkosti
  • zdravotní rizika
  • neustálou konzumací tučných jídel si zahráváte se žlučníkem nebo slinivkou
  • bude vám chybět vláknina, tudíž se připravte na zažívací potíže