Trendy
Výměna manželek 2024 válka na Ukrajině Survivor 2024 Kate Middleton

Po zimě opět na kolo? Pět tipů, než vyrazíte

Po zimě opět na kolo? Pět tipů, než vyrazíte
Zdroj: Jan Brychta
Zima sice pořád ne a ne pořádně skončit, při vhodném oblečení se již ale na výlet či dlouhou cestu na kole vyrazit již dá. Profesionální jezdec Pavel Padrnos z cyklistické stáje TopForex - Lapierre se tak podělí o několik důležitých doporučení pro okamžiky, kdy po zimě ze sklepa opět vytáhnete kolo.

Cyklisty, stejně jako tento článek, podporuje společnost TopForex - zkušený broker, který klienty vždy důsledně upozorňuje na rizika, než se vydají na svůj závod po globálních finančních a kapitálových trzích. Cyklistika i obchodování mají jedno společné: nikdy v minulosti nebyly tak jednoduché! O to důležitější je ohlídat si před každou sezonou technický stav svého stroje.

1. „Stěrače?“ „Stírají!“

Aneb proveďte základní kontrolu. Může se to zdát absurdní, ale nejdůležitější je, abyste si kolo po vytažení na světlo dobře prohlédli. Neodpadá z něj něco? Kola se točí hladce bez kmitání? Nikde nic nedrhne? Brzdy fungují? Pak je to ta lepší varianta. Nicméně zejména u silničních s jemnou a přesnou „aparaturou“ doporučujeme profesionální servis, neškodí jej udělat samozřejmě ale ani u kol horských. Chcete-li se o servis pokusit sami, čtěte dále…

2. Že nejste uklízečka? Nevadí, stejně je kolo nutné vyčistit

Vodou umývejte jen hrubou špínu. Máte-li z poslední podzimní vyjížďky na kole pozůstatek ve formě vrstvy bláta, vezměte to nejlépe „wapkou“, případně prudkým proudem z hadice. Předejdete tak mechanickým odřeninám, které by se vám mohlo podařit vytvořit při otírání hadříkem nebo kartáčem. Na lehce znečištěné kolo použijte čistič na kolo ve spreji a měkký kartáč na rám. Tvrdší kartáč pak na řetěz, převodníky a přehazovačku. Tam také kromě specializovaných olejů i vazelínu, která na rozdíl od oleje tak brzo nevyschne. Velký pozor dejte s mazivy u brzdy, tam se s olejem rozhodně nepřibližujte!

4. Kola od kola

Stejně zásadní jako brzdy jsou u kola kola. Nafouknout kola asi napadne každého. Ale co takhle zvednout bicykl střídavě z jedné a druhé strany a nechat volné kolo otáčet? Nesmí při otáčení kmitat, resp. kývat se. Lupu si na to brát nemusíte, ale pozorně si prohlédnout z boku pneumatiky je důležité. A pokud najdete prasklinku, jsou třeba nové pneumatiky.

5. Řetěz, přehazovačka a jedeeem!

Řetěz by při otáčení měl být na převodnících, nesmí být vytahaný nebo mít zatuhnuté články. Pokud je v pořádku, vždy jej před jízdou promažte. Použijte olej na řetěz, a to rovnoměrně za současného otáčení pedálů po zpátku. Řetěz je čas od času nutné vyměnit, to ale raději svěřte odborníkům.

Po zvednutí a roztočení kola vyzkoušejte také všechny stupně přehazovačky. Pokud nepřehazuje lehce, zkontrolujte řetěz, převodníky, přesmykač a kazetu, zda neuvidíte defekt, jako třeba chybějící zuby na převodníku nebo kazetě, případně jiné opotřebení. Pak je to zase úkol pro profesionály v cyklistické ambulanci.

Pokud se váš dvoukolý přítel těší plnému zdraví, neváhejte a vyjeďte ho provětrat na vzduch!

Co dělat při jaderné havárii: Základní rada zní schovej se a zůstaň v kontaktu, říká Dana Drábová

Související články

Další články

Nejnovější kauzy