vlaky poháněnými proudovými motory experimentovali i Američané. Ti svou první soupravu tohoto typu sestrojili již v roce 1966. Podařilo se jí dosáhnout rychlosti 296 km/h.

Rusové samozřejmě nemohli zůstat pozadu. Proto postavili vlak, který měly proudové motory rozjet až na 360 km/h. Jedinečný exemplář byl veřejnosti představen v roce 1970.

Tento vlak dokázal za svou krátkou existenci stanovit rychlostní rekord sovětských železnic na 250 km/h. Záhy byl ale celý projekt označen za přebytečný. Proudové motory spotřebovávaly u vlaků ve srovnání s letadly příliš mnoho paliva.

Jejich použití tak bylo neekonomické a Rusové tento způsob, podobně jako Američané o několik let předtím, zcela zavrhli. Jedinečná vlaková souprava byla do nedávné doby považována za navždy ztracenou.

Několika nadšencům se ale vlak podařilo vypátrat na opuštěném nádraží. Pojďme se tedy společně podívat, jak přežil 40 let ruské „péče“.