Uvnitř TV Prima už zase hoří barikády. Pozná se to tak, že nám píší novináři od konkurence, že by rádi něco psali, ale nemohou. A když se k tomu ještě přidá fiasko s kamionem, ze kterého jdou vysílat zprávy jen pro neslyšící, už nás nemohlo nic zastavit. Snad jen to, že autor textu pracuje souběžně externě v sekci zpravodajství TV Nova a je tedy jasně zaujatý, ale nejen že tento článek nechtěl napsat nikdo jiný v redakci, on ho nechtěl napsat nikdo jiný v oboru, a když chtěl, tak nemohl, takže nebylo zbytí.

Takže popořádku. Celá televize aktuálně řeší další personální veletoč kontroverzní šéfky zpravodajství Jitky Obzinové (50), která čelí dlouhodobé krizi nejen se sledovaností zpráv, ale i s nespokojeností vlastních redaktorů, a protože je díky údajným těsným vazbám na spoluvlastníka televize de facto neodvolatelná, dějí se v sídle společnosti na pražské Palmovce neuvěřitelná zvěrstva, která jednou vejdou do učebnic o (ne)řízení lidských zdrojů.

Televizi a zejména sekci vedenou Obzinovou v poslední době opustila řada profesionálů, z těch před kamerou v poslední době zaujaly náhlé odchody Zuzany Bubílkové, Lenky Pastorčákové nebo reportérky Anny Hájkové, která dobrovolně přešla na TV Barrandov údajně pro nesnesitelnou atmosféru, která na Primě panuje. Podobný osud i kariérní směr nabrala loni redaktorka VIP zpráv Tereza Jemelíková, kterou Obzinová nařkla z toho, že si postěžovala novinářům, kteří se stejně jako autor textu (byl jedním z těch, kteří měli s Jemelíkovou komunikova), dlouhodobě zabývají televizním zákulisím s důrazem právě na Primu. Divoké byly i odchody tváří VIP zpráv (Pomeje, Niničová a naposledy Mahulena Bočanová) a hodně horko bylo po nedávné čistce v hlavních zprávách, kde se s televizní obrazovkou loučili Jiří Chum a Tomáš Drahoňovský. Vůbec nejbrutálnější byly ale z hlediska personálií a vypláceného odstupného (navázaného na podepsanou mlčenlivost) odchody šéfa programu Petra Vladyky, šéfa celé televize Martina Konráda, výkonného ředitele Pavla Kejly a především pravé ruky Obzinové Zuzany Brzákové, která nebude za to, že mlčí, zřejmě muset pracovat do konce života, podobně jako bývalí dva poslední šéfové PR a komunikace David Vaníček a Jiří Haramul, po kterém dlouho nikdo nechtěl uvolněné místo vzít.

To nejhorší ale mělo teprve přijít. U obvodního soudu pro Prahu 8 totiž leží žaloba na Jitku Obzinovou, kterou na ni podal její bývalý chráněnec, redaktor zpráv a dnes mluvčí České obchodní inspekce Jiří Frölich. Toho si dlouhodobě Obzinová nemohla vynachválit a několikrát ho povýšila, neb pracoval nejen jako reportér, ale zároveň i jako vedoucí vydání zpráv, vytvářel prezidentské speciály, připravoval Partii po odejité Bubílkové a dělal šéfa zpravodajských relací.

Jedna z relací, Divácké zprávy, se mu nakonec stala osudnou. Podle informací eXtra.cz nepřišel 20. května jejich moderátor Tomáš Kraus včas do práce. Po telefonátu s Fröhlichem měla Obzinová narychlo rozhodnout, aby Divácké zprávy odmoderoval Frölich. Kraus podle mimořádně dobře informovaného zdroje eXtra.cz přímo z redakce zpravodajství, kterého na Primě ještě neodhalili, nakonec do studia přiběhl, ale nepřipravený, bez mikroportu a navíc necelou minutu před vysíláním. Z tohoto důvodu pořad úspěšně odmoderoval Fröhlich, který dostal na dálku pochvalu od Obzinové.

Události dalšího dne se podařilo eXtra.cz zmapovat na základě mimořádně důvěryhodných zdrojů, se kterými autor textu spolupracuje dlouhodobě a o jejich verzi nepochybuje. Podle nepotvrzených informací, jedna bába povídala a Bůh ví, jak to celé je, druhý den na pravidelné poradě před svědky Obzinová osočila Frölicha tím, že ji uvedl v omyl, a obvinila ho, že situaci záměrně eskaloval, aby mohl pořad moderovat on, což vzbudilo v televizi všeobecný posměch, Divácké zprávy mají totiž (ne)sledovanost cca 300 tisíc diváků, zatímco hlavní relace dvojnásobnou, tudíž každý příčetný redaktor se na Primě zviditelňuje kdekoli, jen ne v Diváckých zprávách.

Obzinová následně udělala klíčovou chybu – na poradě údajně, prý, určitě to není pravda, veřejně popsala hovor, který spolu o den dříve s Frölichem vedli, jenže ten tasil trumf – nahrávku onoho rozhovoru, která usvědčovala Obzinovou ze lži. To, že si někdo rozhovor s Obzinovou nahrává, vás může šokovat, pouze pokud jste na Primě nepracovali, v této instituci je podobná praxe naprostou rutinou a autor textu se domnívá, že řadu hovorů si tam nevědomky dokonce často zaznamenávají obě strany.

Buď jak buď, údajně, prý, určitě je to lež, ne, toto nemůže být pravda atd. (omlouvám se, ale znám právníky Primy, pozn. aut.), ve chvíli, kdy Obzinové Frölich telefonát předložil s tím, že skutečně existuje, ho ta před svědky poslala domů a dva dny na to ho údajně, snad, řekl nám to neznámý muž v průchodu a lhal, vyhodila za neomluvenou absenci v posledních dvou dnech (!). 22. května mu poté doručila okamžité zrušení pracovního poměru pro porušení povinnosti podle paragrafu 55 s tím, že ohrozil vysílání svojí nepřítomností.

Vzhledem k faktu, že má Fröhlich k dispozici inkriminovanou nahrávku, svědecké výpovědi a písemné dokumenty dokladující, že byl skutečně poslán domů a Divácké zprávy za něj vydávala ambiciózní reportérka Bára Kozáková, kterou mají kolegové údajně, no to už ale přeháníme, stejně „rádi“ jako Obzinovou, existuje vysoká pravděpodobnost, že vyhozený redaktor spor vyhraje.

Samotný Fröhlich nám dnes potvrdil, že nehodlá ustoupit za žádnou cenu: „Ano, k dnešnímu dni je stále u obvodního soudu podaná žaloba a nic se na tom nemění.“ Televizi Prima jsme informovali, že kauzu budeme reflektovat, a požádali ji proto o oficiální vyjádření, které dnes ústy nebohé ředitelky komunikace Marie Fianové znělo takto: „Prima FTV zatím nebude celou věc nijak komentovat,“ což mluví za vše a my televizi chápeme.

Má totiž i jiné starosti. Dlouho očekávaný projekt Prima jede za vámi, který televize „vykopla“ o víkendu kamionovými zprávami z Mikulova, totiž skončil diváckým fiaskem. Zprávy televize, které o prázdninách tradičně atakují pětadvaceti až třicetiprocentní hranici (diváci oproti sezoně odkoukají jedny zprávy a jdou zpátky grilovat, a tak Prima oproti Nově neztrácí tolik), zaznamenaly v sobotu 22 a v neděli dokonce nelichotivých 18,8 procent share, a to navíc ve sledované skupině nad 15 let. Pro laiky: TV Nova bere za bernou minci pouze sledovanost v klíčové skupině 15–54, kde Prima zaznamenala logicky ještě nižší číslo.

Přestože režisér přenosu Adrian Stojkov dělal, co mohl, relace byla zvukově na úrovni vysílání pro neslyšící, moderátor Hauptvogel připomínal beznadějně nadšeného šimpanze a jeho kolegyně Kašparovská bavila domácnosti vypálenými ramínky od sluníčka, takže těch pár lidí, co se dívalo, jednak nerozumělo, co jim z kamionu Prima říká, ale to nevadilo, protože všichni řešili, že se Terezie stydí opalovat na dovolené nahoře bez a maskérky na Primě zřejmě přišly odněkud z mongolské veřejnoprávní televize.

Buď jak buď, Obzinová se opět ocitla pod extrémním tlakem a bude zajímavé sledovat dvě věci. Jednak jak dopadne samotný soud s Fröhlichem, protože ten nevypadá, že by jako dvacet jeho předchůdců „vyměkl“, a také zda konečně samotné vedení a akcionáři televize pochopí, že se mohou snažit, jak chtějí, ale pokud jejich zprávy povede dlouhodobě neúspěšná manažerka, jejíž bolševicko-inkviziční manýry musí televize řešit penězi a zavíráním huby novinářům přes tlak na vydavatele, neposune se jinak dynamicky rozvíjející stanice nikam.

Autor textu není placeným agentem TV Nova, článek nestáhne a děkuje všem statečným novinářům na Primě, kteří by rádi dělali dobře svou práci, ale nemohou a nebojí se o tom s autorem mluvit, byť vědí, co jim za to od Obzinové hrozí.

Redakce eXtra.cz uvítá jakoukoli zpětnou vazbu na pavel@extra.cz, či redakce@extra.cz, přičemž garantuje stoprocentní ochranu zdroje, a to i v případě soudu, nebo kdyby za autorem textu stála Jitka s bazukou a chtěla slyšet, kdo nám to zase všechno vykecal.