Pražané nechápou, jak se mohlo stát, že se pěší lávka spojující Troju s Císařským ostrovem zřítila. Do Vltavy spolu s ní popadali i čtyři lidé, z nichž dva utrpěli těžká a dva lehká zranění. Přitom město o špatném stavu lávky vědělo už před rokem. Podle zprávy o stavu pražských mostů jsou jich desítky ve špatném až havarijním stavu.

Po inspekci 677 mostních konstrukcí v Praze zpracovala Technická správa komunikací (TSK) analýzu. „Po zkušenostech s Libeňským mostem jsme chtěli zjistit reálný stav i všech ostatních. Na základě této analýzy vytvoříme harmonogram oprav na příštích deset až dvanáct let,“ uvedl loni pražský náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Praha rozdělila mosty do sedmi kategorií. Ve třech nejhorších, a sice špatný, velmi špatný a havarijní, se momentálně nachází 126 mostů. Trojská lávka byla zařazena ve špatném stavu, tedy ve třetí nejhorší kategorii.

Podívejte se na výběr pražských mostů z analýzy, které potřebují opravit:

Špatný stav:

  • Hlávkův most – „Ve velmi špatném stavu jsou vložené meziklenbové desky pod tramvajovým tělesem a vozovka. Dosažení normových hodnot zatížitelnosti u stávajících konstrukcí je prakticky nerealizovatelné.“ Přípravné projektové práce jsou v plném proudu a odhadovaný termín výstavby je stanoven na roky 2020 až 2021.
  • Most Legií – „Patrný nárůst degenerativních poruch kamenných prvků kleneb v důsledku nefunkčního hydroizolačního systému a narůstající nesoudržnost vazby kamenných prvků zábradlí.“ Minulý rok TSK navrhovala, aby do roku 2017 byla zahájena příprava na celkovou opravu mostu.
  • Palackého most – „Výrazný nárůst poruch především vylehčovacích cihelných klenbiček mostovky v důsledku nefunkčního hydroizolačního systému.“ Přípravu na celkovou opravu mostu narvhuje TSK zahájit do roku 2018.
  • Barrandovský most – „Výrazné průsaky vody, kde vzniká nebezpečí jejího průniku do trubek kabelového předpětí a vzniku koroze předpínací výztuže s nezvratnými následky. Izolace mostu je na konci své životnosti.“ Nepozději do roku 2020 navrhuje TSK výměnu celé vozovky.

Velmi špatný stav:

  • Libeňský most – „Stavební stav kloubů rámů je velmi špatný, u hlavních kleneb jako špatný. Korozní úbytek výztuže u rámové části členěné východní opěry. Progresivní vývoj koroze trámů rámové konstrukce, která je lokálně oslabena až o 14 % původního profilu.“ Ministerstvo kultury rozhoduje, jestli most prohlásit za kulturní památku. Projektová dokumentace na rekonstrukci je však zpracována a je i v plánu oprav TSK.

Havarijní stav:

  • Železniční most s lávkami pro pěší – „Zjištěn vysoký korozní úbytek u některých ocelových podpěrných konzol.“ Letos začaly první opravy obou lávek.

Pražské mosty jsou na tom podle Dolínka špatně proto, že většina z nich byla postavena už v první polovině 20. století. A od té doby některé z nich neprošly celkovou rekonstrukcí. Praha na opravy nemá peníze a uvést všechny mosty do vynikajícího stavu je běh na dlouhá léta.